2.7

Längtan

En man och en kvinna är bästa vänner och känner ett starkt band mellan varandra. När kvinnan gifter sig med en bankman skiljs de åt men kommer under livets gång att träffas vid olika tillfällen.

Originaltitel The Passionate Friends
Alternativ titel One Woman's Story
Regissör David Lean
Manus Eric Ambler, Stanley Haynes
Genre Drama, Romantik, 40-tal
Skådespelare Ann Todd, Claude Rains, Isabel Dean, Betty Ann Davies, Athur Howard, Guido Lorraine, Marcel Poncin, Natasha Sokolova, Hélène Burls, Trevor Howard, Wilfrid Hyde-White

precineadd
2012-07-21
ordinär historia, mästerligt gjord.
MaraJade
2011-08-22
Det obotliga romantiken i mig borde älska denna film om omöjlig kärlek men jag fann mig för en gång skull på maken sida istället för de två olyckligt älskades, kan bero på att Claude Rains till skillnad från både Trevor Howard och Ann Todd faktiskt agerade mycket bra. Det hjälpte ju inte heller så mycket att Trevor Howard är lika karismatiskt som en sten till skillnad från Claudie Rains vilket gjorde det svårt att se vad Ann Todds karaktär såg i Trevor Howards. Ett plus för slutet dock.
goeran
2008-10-05
Trots en hygglig story och bra skådespelare som Trevor Howard och Claude Rains lyfter inte riktigt filmen. Det beror nog mycket på Ann Todd i huvudrollen; hon är ingen Celia Johnson precis.