3.4

Lantana

Fyra äktenskap binds samman i en blandning av kärlek, vänskap och svek. Ett thriller-drama om de misstag vi gör, om konsekvenserna man får ta och om om de försök vi gör för att ställa allt till rätta.

Originaltitel Lantana
Regissör Ray Lawrence
Manus Andrew Bovell
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Anthony LaPaglia, Rachael Blake, Geoffrey Rush, Barbara Hershey, Kerry Armstrong, Vince Colosimo, Daniella Farinacci, Peter Phelps, Leah Purcell, Glenn Robbins, Russell Dykstra, Nicholas Cooper, Marc Dwyer, Manu Bennett, Melissa Martinez, Lani John Tupu

Skapad 2019-12-09 av weng-weng
Robert Altman, so much to answer for… Det kan verka trist och fantasilöst att för jag inte vilken gång i ordning referera till Robert Altmans gamla lapptäcke Short Cuts, men dessvärre är det ...   Läs mer »

Rele
2015-09-25
En bra film, men jag måste ändra mitt betyg till en fyra.
Dele
2014-02-15
Helt ok. mörkt drama, med en del konventionella grepp som stör rytmen lite grann. Slutresultatet blir relativt engagerande men inte direkt utmärkande eller speciellt.
fredagsfil
2013-09-09
Ganska spännande, men jag kunde tyvärr inte relatera så mycket till temat, därav det ganska låga betyget.
Ful_fisk
2013-07-02
Lite som en australiensisk Mystic river. Ett mörkt drama med thriller-inslag. Ruskigt bra, faktiskt, jag satt på helspänn och vågar till och med dra till med toppbetyget här. Mycket, mycket bra!
JimCarrey
2013-03-21
3- underhållande dramathriller
hairofthedog
2012-12-16
rätt bra, men jag stör mig på tvångstanken att varenda liten statist i filmen måste ha något med den dramatiska utvecklingen att göra.

2012-12-03
Fastän ajg fått indikationer på att det här skulle kunna vara min kopp te tvingas jag konstatera att detta var en positiv överraskning. Det hela känns genuint, bortsett från att storstaden Sydney skulle spela ett sådant spratt med sina invånare vad gäller graden av interaktion individerna emellan. Men, ska det bli någon historia berättad antar jag att det ibland måste tummas på reglerna.
annihilat0r
2012-08-13
"Lantana" är en synnerligen svår film att betygsätta. Den står verkligen och väger mellan VG (3) och MVG (4), vilket inte är en helt lätt status att uppnå i min betygsskala. Själva upplevelsen var imponerande med snygga bilder, dialoger och tvister. Filmen är även väl sammansatt med fina budskap om relationer, tillit och kärlek. Frågan är om väl om jag sett det förr? Jo, det har jag nog gjort. Men är manuset mindre beundransvärt för det? Nja, det vet jag inte. Jag vet iallafall att tiden flög förbi, vilket alltid bör ses som ett övervägande positivt tecken. Kontentan är att det är en respektabel film som både betyder och fångar - men som dessvärre inte lyckas bli en livslång vänskap. All respekt åt Anthony LaPaglia!
tjobi
2011-08-22
Det är nästan alltid intressant att följa sådana här filmer. Karaktärernas öden sammanflätas gradvis, och klippningen gör att man hela tiden får veta lite mer, men ändå inte tillräckligt mycket - vilket leder till att intresset hela tiden hålls uppe. I de olika relationerna kan man känna igen problem som kan uppstå i parförhållanden. Solida skådespelarinsatser med extra plus för Rush.
Ola_Schubert
2010-03-05
Känns inte lika engagerande som många av Alodovars filmer men "Lantana" känns ändå väldigt välgjord och gerdigen. Efter lite eftertanke får det bli en mycket stark trea istället för min extremt svaga fyra.