2.1

Lantisar

Historien handlar om Madeleine, som lever ett modernt liv i Stockholm men kallas hem till sin pappa som hon brutit kontakten med. Madeleines upplevelser under ett intensivt veckoslut ger henne en ny bild av en landsbygd, ett liv och människor hon för länge sen lämnat bakom sig.

Originaltitel Lantisar
Alternativ titel Homecoming
Regissör Malin Dahl
Manus Malin Dahl, Johnny Wernersson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ellen Helinder, Peter Sjöquist, Christoffer L Jonsson, Isabel Linander, Anette Sevreus, Rolf Jenner, Petter Roman Waldemarsson

Albion
2024-05-01
Att göra film med små medel är inte lätt. Betyget blir en stark 1;a, 1+
Dream
2024-04-07
Kändes lite "Skilda världar" puttrigt över det hela eller "Johanna Sällström" då hon gjorde liknande rullar på sin tid och det är klart man känner igen sig. Någon som stannar hemma hela livet och blir kallad för "soffsittare" helt utan anledning, medans någon annan drar och lever livet där hen oftast super bort traumat från barndomen och helt plötsligt kommer på (Visst fan jag hade en familj!), men det kan vara för sent. Mer än så är det här inte, en typiskt svensk standard historia helt enkelt.
mammene
2022-08-11
Ingen toppenfilm och egentligen inga toppenskådespelare, allrahelst Peter Sjöquist kändes lite kantig. Men jag tror att varför jag gillade det här var att det var lite kantigt, kanske lite taffligt, men samtidigt äkta. Man visade på två världars syn på varandra, familjekonflikter sådant som kan uppstå i allas liv. Sedan trivdes jag ju i den lantliga miljön och att man bara ville skildra ganska enkla och "vanliga" människor. Inte den starkaste trean, men än dock en trea.
KyLLo
2021-08-03
Jag roades av inledningen, men sedan tappade jag snabbt allt intresse. Klyschig och amatörmässig. Jag uppfattar även att den marknadsförs som en frisläppt film om landsbygden, men istället är den väldigt tillknäppt (förutom enstaka scener) och det är svårt att se det som en rättvis skildring av landet och lantisar. Enligt Svenska Akademiens ordlista är definitionen av lantis: "bort­kommen person från landet". Utifrån filmen skulle jag gissa att det är stadsbor som gjort den, eller åtminstone personer som bott större delen av livet i stadsmiljö.
finkan
2021-07-29
Helt ok film
2021-07-16
Jag försökte verkligen ta till mig den här filmen, men icke! Jag fick helt enkelt ingen relation till den. Satt mest och irriterade mig på Madeleine som var sjuk jobbig...
myslas
2020-08-17
En handling som berättats miljoner gånger förr och flera gånger gjorts bättre. Helt ok film som har sina moment och funkar att se på för stunden men kommer nog att vara raderad från mitt minne om några veckor.