2.9

Larm över prärien

Året är 1876 och tusentals indianer har tagit till vapen. Kapten Nathan Brittles har sex dagar kvar på sin tjänstgöring. Hans sista uppdrag är att eskortera två kvinnor till diligensstationen.

Originaltitel She Wore a Yellow Ribbon
Alternativ titel Storm över prärien
Regissör John Ford
Manus Frank S Nugent, Laurence Stallings
Genre Western, 40-tal
Skådespelare Ben Johnson, John Wayne, John Agar, Joanne Dru, Victor McLaglen, Harry Carey Jr, Mildred Natwick, George O'Brien

92axha10
2019-06-21
Ständigt detta kavalleri.
Astrojacob
2014-02-02
En av John Waynes bättre men inget mästerverk. Stark Trea.
Albion
2013-12-22
En visuellt stark västern som kretsar kring kampen mellan armén och indianer en kort tid efter Slaget vid Little Big Horn. Fint foto i för ändamålet förtjusande miljöer. John Wayne är den stora stjärnan i denna film som saknar en stark ramberättelse. Betyget för mig landar ändå på en stark 3;a, dvs 3+
martineden
2013-07-15
[rek. 3] En film som i Fords fall är ett steg ner från tidigare triumfer som STAGE COACH och FORT APACHE. Filmen är dock bra och välberättad och färgfotot är makalöst snyggt. Gillar även ljussättningen. Monument Valley är onekligen menat att filmas i färg. Bra!
mammene
2010-08-18
Det var lite svårt att betygsätta den här filmen för den var både bra och dålig. Det som var bra var förstås John Wayne och hans vassa repliker, fotot var otroligt vackert t.ex när de red ut på vidderna. Det dåliga var när det blev fars av det hela och att handlingen var för otydlig. Kärlekstjafset tycker jag blev för larvigt emellanåt, men den var i alla fall sevärd.
StureStenhög
2010-08-17
Jag känner mig lite kluven till den här filmen, men kan i slutändan inte se den som nåt annat än en besvikelse. Fotot är ju faktiskt helt fantastiskt och man har verkligen lyckats fånga western-landskapet från sin allra bästa sida. Men tyvärr saknar filmen en riktig story. De rider runt i öknen och ibland dyker det upp en massa indianer och jävlas lite, men djupare än så går man aldrig in i konflikten. Karaktärerna förblir även de ganska anonyma rakt igenom, kärlekstriangeln får man t ex aldrig riktigt nån anledning att bry sig om. Så det kan inte gärna bli mer än en stark tvåa till en film som jag ville gilla mer än vad jag gjorde
kennert
2010-04-11
John Wayne är John Wayne.
Tonti
2008-04-15
Den klart svagaste forden hittills, känns som något av ett hafsverk. Dessutom är nationalismen här alldeles överväldigande till skillnad från i bl.a. Fort Apache där det finns ett klart stråk av självkritik. Men här är allt hejsan och hoppsan och titelsången dånar ständigt ur mannarnas strupar.
thefox
2008-01-18
Det här var ju riktigt bra! En strålande tight Fordproduktion, estetiken stack nästan i ögat.
Kurosawafan
2007-06-25
Skön rak action berättelse med underbar titelsång