Larmar och gör sig till

Uppfinnaren Carl Åkerblom är en stor beundrare av Franz Schubert - och patient på den psykiatriska avdelningen på Uppsalas akademiska sjukhus, efter att ha försökt slå ihjäl sin fästmö Pauline Thibault.

Originaltitel Larmar och gör sig till
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Marie Richardson, Gunnel Fred, Erland Josephson, Lena Endre, Pernilla August, Börje Ahlstedt, Anita Björk, Agneta Ekmanner, Peter Stormare, Gerthi Kulle, Johan Lindell, Folke Asplund, Inga Landgré, Anna Björk, Tord Peterson, Birgitta Pettersson, Ingmar Be

Astrojacob
2012-09-05
Deprimerande vackert och utsökt scenografi med gräddan av skådespelare från 90-talet. Udda litet konstverk som imponerar klart. Fyra.
kaminix
2011-08-22
Ett oväntat guldkorn. Såg den sent på natten och tänkte att jag nog bara kommer se en halvtimme-timme och sen se resten imorgon, men filmen lyckades hålla mig engagerad och närvarande rakt igenom. Riktigt bra!
foppa99
2011-08-14
männen imponerar, inte kvinnorna tyvärr.
Mareld
2010-11-08
Som bäst är den det högtravande ädelpekoral som jag förväntade mig, som sämst var den bara ointressant. Erland, August och Ronja Rövardotters pappa var bra. Eller också var de bara vackra, jag har så svårt att veta vilket som är vilket när det kommer till Bergman.
resegaranti
2010-08-08
Glömde säga att det är Bergmans bästa filmtitel också.
resegaranti
2010-08-08
Det här är den i särklass mysigaste Bergman-filmen jag har sett. Det tog ungefär en timma innan jag vaggades in i lugnet på biografen. Blott en kopp te hade kunnat ta den till högre höjder. Själva dramat gick mig helt förbi, då det var alldeles för högtravande och konstlat. Allt som har med Schubert att göra är dock intressant, både monologerna och pjäsen. Skådespelet är så katastrofalt dåligt från många håll att det är direkt pinsamt. Josephson och Ahlstedt undantagna.
AndreaFurberg
2009-06-08
jag tyckte den var skittråkig
KimEkberg
2009-06-08
Härlig och klassrik, och med en hel del självreferenser som gör denna tv-film till det mesta måstet för fansen av filmade teatrar.
Tonti
2009-06-06
Mysig och härlig med vissa mörkare inslag. Jag tycker att denna fungerar bäst av de TV-pjäser jag hittills sett signerade Bergman.
henrikkraus
2008-01-25
jag har sett såväl analsexscenen som allt det andra och utdelar en generös trea: underbara skådespelare och en fin mix av humor och vemod, men det håller inte riktigt till slutet