2.8

Las Garras de Lorelei

Sjömonstret Lorely (vacker kvinna till vardags, monster när månen lyser) hemsöker en by och dödar för att skaffa människohjärtan. Givetvis är man skeptiska på det lokala världshuset. Hotet tas i alla fall på så stort allvar att jägaren Sigurd anställs för att skydda den lokala flickskolan.

Originaltitel Las Garras de Lorelei
Alternativ titel The Lorelei's Grasp, When the Screaming Stops, Grasp of the Lorelei
Regissör Amando de Ossorio
Manus Amando de Ossorio
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Tony Kendall, Helga Liné, Silvia Tortosa, Josefina Jartin, Loli Tovar, Joseph Thelman, Luis Induni, Francisco Nieto, Betsabé Ruiz, Luis Barboo

Skapad 2008-08-18 av Rubbermonster
Någonstans längs Rhen-floden i Tyskland ligger en liten by där saker händer på nätterna. Unga kvinnor hittas brutalt mördade med sina hjärtan utslitna och ingen vet vad man ska göra (vi i pub...   Läs mer »

2018-04-14
Absolut! Flickskola, läskigt monster, coola miljöer, tuttar, gore, fantasylegend, hunkhjälte, landsortspöbel, laboratorium med mera - allt i tillräckligt bra tempo och med tillräcklig bra stämning. Med största sannolikhet de Ossarios bästa, och definitivt en toppenrulle i sin genre. Nära en fyra. (9+/15)
2015-04-20
Med Blind Dead-serien fick jag upp ögonen för De Ossorio, men medans de filmerna har ett lågt tempo med mycket atmosfär är den här mycket mer underhållande. Finfin stämning när ett klassiskt gammalt b-filmsmonster (man i gummidräkt) sliter ur hjärtan på snygga tjejer. Och det är då upp till tvålfagre Sigurd att ställa i ordning i oredan. Mysigt, blodigt och stämningsfullt med en lagom korkad story och ett vackert soundtrack. Gillar man monsterrullar av den äldre skolan ska man absolut ge den en chans.
Kriffot
2009-05-14
Storyn är det egentligen inget fel på och den bjuder ju på rätt okej ingredienser, bland annat en fånig hunk till monsterjägare som alla tjejerna på flicksolan så klart blir tokiga i, ett fulsnyggt latexmonster och nån slags mystisk kvinna som stryker runt på myrarna. Problemet är att det mesta av mysteriet avslöjas precis i början och man bjuds inte på några överraskningar direkt. Det hela blir lite trist och platt.
idd
2009-05-14
typisk 50-talsmonsterrulle med en latexfigur som påminner en hel del om creature from the black lagoon.. eftersom filmen e europeisk å gjord 20 år senare så har det förstås kryddats på med massa gore å naket.. trots detta klockrena recept så lyckas inte ossorio ens hälften så bra som med blind dead rullarna utan stupar halvvägs när det segnar till i filmen.. fortfarande ett starkt godkänt, men filmen hade vunnit på att inte hela tiden förklara allting som händer så jäkla snabbt så att varje uns av mystik försvinner.. 2++
DanielMott
2008-10-22
Sjömonster och tuttar och Sigurd räddar dagen!
Rubbermonster
2008-05-18
Fina fisken! Massor med blod och lättklädda spanska senoritas. Me like.