3.9

Lasermannen

En man försöker mörda elva svenskar med invandrarbakgrund samtidigt som en våg av främlingsfientlighet sveper över landet. Dramaserien Lasermannen är en verklig historia, som bygger på Gellert Tamas bok med samma namn.

Originaltitel Lasermannen
Regissör Mikael Marcimain
Manus Ulf Ryberg
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Leif Andrée, Ralph Carlsson, Sten Ljunggren, Amanda Ooms, Sten Johan Hedman, Ulf Friberg, Per Morberg, Sverrir Gudnason, Elisabeth Carlsson, Sven Ahlström, Sten Elfström, Lena B Eriksson, Kenneth Milldoff, David Dencik, Douglas Johansson, Mats Blomgren

KimEkberg
2020-12-08
En underbar ballans av punk och lyx, som gör att man även uppskattar de mer konventionella/smöriga inslaget. Fotot är en fröjd, även om jag ifrågasätter bleach bybassningen. Mycket spännande och spelglad ensamble med Dencik i högform. Fattar bara inte riktigt om Amanda Ooms ska vara hans morsa. Känns som hon säger det till polisen. Det är ju helt obegriplig casting i så fall, i en annars välcastad film.
Tonti
2020-12-04
Imponerande genomfört, och Dencik är ju obehagligt träffsäker som störd yuppie och mördare. Sista avsnittet hör till det mest intensiva jag sett.
Ful_fisk
2019-09-30
Lysande miniserie på alla sätt och vis! Lite rörig och ryckig i början, men fan vad det tog sig. Så jävla tillfredställande på slutet, och Denick gör ett av de bästa psykopat-porträtten jag sett, tamigfan! Lysande.
hardcore
2018-11-07
Det här är en av dom bästa svenska miniserie jag någonsin har sätt. Bra på alla plan från skådespeleriet till miljöer och allting. Kan inte komma på en mer passande skådespelare än David Dencik som Lasermannen.
supermancover
2018-05-03
Hade löjligt höga förväntningar (för att GW har sagt att den porträtterar verkligheten på pricken inom polisen och det specifika fallet), men den var ju så himla seg att jag nästan blev tokig. Jag tycker att brotten och Ausonius är superintressanta utöver denna miniserie, så det är inte pga brist på intresse.
Simpe3
2017-06-05
Vilken dynga. Orkade inte se klart skiten ens.
kenobi
2017-04-29
Mästerlig porträttering av Sverige under 70-90talet, detta borde man se på samhällskunskapen i skolan. Fantastisk produktion och skådespel, Dencik är ju ett geni!
Halofreak92swe
2016-12-27
Väldigt intressant och välgjord! Mycket trogen till boken som jag lyssnat på som ljudbok. David Dencik är fenomenal som Ausonius.
2016-10-22
En väldigt spännande och välgjord miniserie med väldigt bra skådespelare.
Bostrom87
2016-06-10
Klockrena repliker. Konversation med en kvinna som jobbar i en bowlinghall: "Jag kastar hur hårt jag vill, det är inget kärringspel." Konversation med en lärare på universitetet: "Du är ju helt sjuk i huvudet, du måste haft en störd barndom, eru sängvätare!?" Konversation med en tjej han träffade i videobutiken: -Ska vi ta en dusch? -Va? -Jag måste ta en dusch.