2.5

Lassie på äventyr

Den första Lassie-filmen med elvaåriga Elizabeth Taylor vars älskade hund försvinner.

Originaltitel Lassie Come Home
Regissör Fred M Wilcox
Manus Hugo Butler
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, 40-tal
Skådespelare Roddy McDowall, Elizabeth Taylor, Donald Crisp, Edmund Gwenn

2015-01-05
Detta är en film som jag såg om och om igen när jag var yngre och som säkert fortfarande finns att finnas hemma hos mina föräldrar på ett slitet VHS-band. Nu har det hunnit gå en del år innan jag såg filmen sist men jag minns den med väldigt fina minnen. Jag minns den som både spännande och lite sorglig. Man kunde inte låta bli att önska sig en vän som Lassie, vilken fantastisk hund.
NtoNW
2013-03-05
Gullig historia med en ganska bra spelande hund i huvudrollen. Sedan att resten av skådespelarna är gamla fina märken skadar inte heller.
mattarello
2012-04-23
Kan man tycka illa om en så här fin och oskyldig film?
Astrojacob
2011-07-02
Måste vara på Topp 10 bland Filmklassikernas snyftare. Visst är det bitvis banalt och orimligt men denna Oscarsnominerade för Bästa Foto kan man bara inte annat än älska. Underbara biroller med Donald Crisp (Broken blossoms), Dame May Whitty från Hitchcocks A lady vanishes o Gasligt, Edmund Gwenn (Trouble with Harry) och Roddy McDowall från "How green was my valley". Kul även att se Elizabeth Taylor i sin andra film. Sentimental men min uppfattning är ändå en Femma.
Sznax
2011-06-03
Det är väldigt svårt att motstå Lassie. Även om hunden inte alltid gör som den borde (många scener är med bara hunden så att det skall bli bättre) så älskar man den ändå. Man stör sig självklart på att Lassie tar sig från Skottland till England via Klippiga Bergen och Louisiana, men det glömmer man bort tillslut. Bra skådespelare hjälper också oerhört. Tårarna var nästan där, vilket är ovanligt när det gäller barnfilm. Betyg 5.7
kennert
2008-11-09
Faller för denna söta film.
gillyflower
2008-10-23
En klassiker från barndomen. Skulle säkert inte vara lika bra idag.
Fortini
2007-03-09
ganska najs
Cessi
2007-01-30
Jag bara ÄLSKADE den här filmen när jag var liten. Idag är jag inte lika förtjust, men kan inte låta bli att ge den en trea i alla fall.
Alexizz
2006-06-19
Alla Lassiefilmer är så sorgliga.. :')