2.9

Låt mig berätta

Maarit har genomgått ett könsbyte och försöker en besviken exfru till trots återupprätta kontakten med sin tonårsdotter. Samtidigt försörjer Maarit sig som städare, efter att ha bytt stad och lämnat sitt gamla jobb som skolkurator. Där träffar hon den äktenskapskrisande läraren och fotbollstränaren Sami.

Originaltitel Kerron sinulle kaiken
Alternativ titel Open Up to Me
Regissör Simo Halinen
Manus Simo Halinen
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Leea Klemola, Peter Franzén, Ria Kataja, Emmi Nivala, Alex Anton, Laura Malmivaara, Juhani Laitala, Marika Parkkomäki, Seppo Halttunen, Olavi Uusivirta, Pirkko Hämäläinen, Maria Heiskanen, Sari Viitasalo, Celso de la Molina, Rasoul Dehgan, Julia Suikki

KyLLo
2015-08-05
En svag film. Bra skådespelarinsatser, men det känns som att allt fokus ligger på att få fram budskap. Jag tycker att filmen börjar okej, sedan blir det rörigt och onaturligt, sett till både handling och dialog. Manuset känns amatörmässigt med mer vilja än kunskap.
Rele
2015-02-01
En bra film. En man genomgår en könsbyte och försöker återuppta kontakt med sin dotter trots exfruns motstånd. Hon försöker skaffa jobb som motsvarar hennes utbildning och försöker leva som en kvinna.