3.5

Latcho Drom

Filmaren Tony Gatlif reste med romer till Indien, Egypten, Turkiet, Rumänien, Ungern, Slovakien, Frankrike och Spanien för att dokumentera de olika ländernas nationella prägel på den romska musiken. Mellan musikinslagen skymtas det romska vardagslivet med det eviga kringflackandet och kampen för brödfödan.

Originaltitel Latcho Drom
Regissör Tony Gatlif
Manus Tony Gatlif
Genre Dokumentär, 90-tal

Afflicter
2010-12-20
Såg mest fram emot partiet med gypsy swing, men det finns en hel del annan fin musik i den här dokumentären också. Det blev kanske väl många klagovisor.
Tonti
2010-12-12
En fantastisk bioupplevelse med vacker musik och oerhört stämningsfullt foto. Det är en lysande idé att på detta sätt iscensätta en etnologisk studie av romska folkgrupper och genom musiken låta tittaren få ta del av deras liv. Särskilt i dessa dagar är det viktigt att sätta sig in denna genom historien både bespottade och romantiserade folkgrupp, och Latcho Drom antyder historiska och samtida problem på ett subtilt sätt.Men framförallt är det musiken och bilderna som gör filmen till en stor upplevelse, till favoritsekvenserna hör det inledande stämningsfulla avsnittet från Rajastan och den virtuosa gitarrorkestern i Frankrike.
apmannen
2010-03-04
Tror det är svårt att rimligtvis få mer audiovisuell upplevelse för pengarna på film än här.
GragB
2010-01-07
Inte bara fantastiskt, dessutom fick man höra råare versioner av sånger populariserade av dusminguet och orquesta de piazza vittoria också.. med början 1 sekund in i filmen
origC-J
2009-05-04
Fina musik- och dansscener, som nämnts, och det är fascinerande att alla dessa människor tillhör samma folkgrupp. Nu är ju bara frågan om dom egentligen gör det; filmen saknar en förankring i hur de romer som skildras egentligen lever, hur dom bemöts i samhället och hur mycket dom påverkats av eller tvingats ändra sig i olika kulturer.
jimmyringo
2009-04-26
Tjaa, är väl inte riktigt min typ av film, men den fungerar ändå på sitt sätt...
robe_karlsson
2009-04-24
En härlig resa som visar upp många kulturer - som i grund och botten verkar vara ganska lika.
nopasaran
2008-03-04
Fina bilder och dansinslag men framförallt är det naturligtvis musien som tar tag i en. En resa som tar sin början i Indien där romerna har sina rötter och förflyttar sig sedan västerut och hamnar slutligen i Spanien. Musiken färgas och påverkas av de olika kulturer där romer stannat eller passerat. På sätt och vis kan man se filmen som en slags historisk roadmovie. Lyssna och njut av musiken och känn hur den pulserar.
smichael
2008-01-03
Härlig musik och fina miljöskildringar. Precis som pellevin skriver så fick inte heller jag nån känsla av att det var en vardagsskildring, det kändes väldigt konstlat. Man fick inte heller se så mycket av deras kamp för brödfödan som det står i filminfon.
pellevin
2007-12-16
Visst var filmen exotisk men i övrigt var den ju mest irriterande med fruktansvärd musik och nån sorts vardagsskildring är det ju knappast då det mesta verkade uppenbart iscensatt. Tony Gatlifs "Gadjo Dilo" är en mycket bättre film på samma tema tycker jag.