3.8

Laurence Anyways

Laurence undervisar i franska och karriären pekar uppåt när han är på väg att få sin första diktsamling publicerad. Han lever med sin fästmö i ett kärleksfullt förhållande som verkar bekymmersfritt, tills Laurence plötsligt på sin 30-årsdag låter meddela att han vill byta kön.

Originaltitel Laurence Anyways
Regissör Xavier Dolan
Manus Xavier Dolan
Genre 2010-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Melvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye, Monia Chokri, Susan Almgren, Yves Jacques, Sophie Faucher, Magalie Lépine Blondeau, David Savard, Catherine Bégin, Emmanuel Schwartz, Jacques Lavallée, Perrette Souplex, Patricia Tulasne, Anne Dorval

pufred
2018-02-21
Episk , sentimental kärlekshistoria, där ena parten "blir" transsexuell, och ska göra en könskorrigering. Hon -överspelar som oftast. Han -känns inte trovärdig som en kvinna i en mans kropp, utan som en man som slängt på sig lite spackel. Berättelsen är rätt bra, musikanvändningen och visst filmspråk också. Trots sin längd så känns den som den hoppar över hennes andra tjej, och jag kommer ändå in på livet på huvudpersonen. Ändock intressant. men jag ser hellre om Transamerica. 3-
kakbakarn
2018-01-12
Stilistiskt överlastat och osammanhängande; kompositionellt långt ifrån stramt och strikt. Så är det ju såklart - men det är onekligen en vacker och ganska underbar röra trots allt. Det är lätt att svepas med, det är inkännande och stort. Skådespelarna är därtill alldeles utmärkta. Den här Dolan har nog alldeles fantastisk film inom sig, när han lär sig lite mer disciplin. Den här filmen når nästan till fantastiska höjder trots sina brister.
Kayuzuzu
2017-06-16
Jag älskar den här filmen! Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför - det är bara något med berättartekniken, skådespelarna och att varje bildruta är som ett konstverk. 4.5/5! (sätter en 5:a anyways)
Raimo_1985
2016-04-30
Filmen är som ett liv! Fantastiskt. Fantastisk musik också.
Memmem
2016-04-16
Spretigt drama om könsbyte! Detta drama verkar ha två ambitioner: att vara konstnärligt och att visa en viss mans delvisa förvandling till kvinna. Den första ambitionen visar sig genom bilder med fast kamera överst i en trappa nerför densamma och rörlig kamera som följer med skådespelaren nerför trappan samt bilder på en höstfärgad gul och röd park och närbilder på rollfigurerna gående genom parken. Dessutom finns inklippta bilder på olika konstföremål och känslor uttryckta genom häftigt snöande och vattenfall. Den andra ambitionen visas genom att följa Laurence, som alltså är ett fransk pojk- och flicknamn, utveckling från man till kvartskvinna. Han sminkar sig, men ändrar i stort sett ingenting annat. Huvudrollerna spelas någorlunda väl, men musiken är väldig stökig. Det myckna rökandet är irriterande, men filmen är kanske sponsrad av ett tobaksbolag? I stort sett varje scen inleds med att deltagarna börjar röka. Filmen är på tok för lång, nästan tre timmar. Man hade kunnat klippa ihop de bra sekvenserna och fått en film på dryga timmen, vilket hade gjort den mycket bättre. Betyg: 2½-
ouimadame
2015-08-16
För lång
lilebroer
2015-05-18
En fin historia med ett fantastiskt visuellt koncept rakt genom hela filmen. Dock så jobbar även det visuella emot helhetsupplevelsen då det ibland blir lite väl konstnärligt och stilistiskt, utan någon vidare förankring, vilket uppmanar till en pretentiös bismak. Kommer definitivt forska mer i denna regissör.
Doddedronten
2015-04-12
Var på väg att sluta titta efter nån dryg kvart och vilken tur att jag inte gjorde det. Den här filmen vann verkligen i längden.
Taliah
2015-01-03
Många fina scener och bildspråket är bitvis fantastiskt, men jag orkar inte med såna osympatiska karaktärer som bara skriker och är egoistiska.
bananton
2014-12-10
Xavier Dolan växer för var film. Detta är en otroligt välberättad och vacker kärlekshistoria. Imponerande skådespel mellan Melvil & Suzanne. Det visuella 4:3formatet näst in till musikvideo-estetik med en fingertoppkänsla få har. Scenen då de går ned för gatan i ett klädregn är en av de starkaste filmögonblick på länge! Solklar femma. (ja, den är för lång men det drar inte ned betyget...)