3.4

Law Abiding Citizen

En mans fru och dotter mördas brutalt framför hans ögon. På grund av misstag i brottsundersökningen lyckas den faktiske mördaren undvika allvarligare straff genom att erkänna, men skylla på sin medhjälpare. Den drabbade mannen bestämmer sig för att hämnas på alla: brottslingarna, åklagarna och systemet.

Originaltitel Law Abiding Citizen
Regissör F Gary Gray
Manus Kurt Wimmer
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jamie Foxx, Gerard Butler, Colm Meaney, Bruce McGill, Leslie Bibb, Michael Irby, Gregory Itzin, Regina Hall, Emerald-Angel Young, Christian Stolte, Annie Corley, Richard Portnow, Viola Davis, Michael Kelly, Josh Stewart

Sheepy
2024-01-15
En hämndfilm som innehåller en hel del tillfredsställande våldssekvenser men som sedan rör sig in i absurdum vad gäller handlingen och huvudkaraktärens driftighet. Gerard Butler är bra i porträtteringen av den skrupelfria Clyde Shelton som förlorat allt och vars enda drivkraft i livet är hämnd. Han blir däremot mindre sympatisk ju längre filmen håller på och klimaxet upplevs som något fegt. Slutintrycket är en film som är underhållande för stunden men som tyvärr inte lämnar något bestående intryck.
sodomiten
2020-01-21
Kalle anka & company som jobbar på fängelset. Men underhållningen går inte att klaga på så det blir en 3a.
Pskevo
2019-05-11
Riktigt grym film. Älskar den här sortens filmer 😊 Rekommenderas varmt.
Claren
2018-11-05
Riktigt bra fram till slutet då slutpoängen var en besvikelse...
Christofer
2018-08-20
20/8 2018 (3:a): Väljer att sänka efter ännu en titt såhär långt senare. Stör mig en hel del på slutet faktiskt. 3+ 30/12 2010 (4:a): Har egentligen inget att tillägga efter en omtitt. 29/1 2010 (4:a): Oväntat skön faktiskt, även om slutscenen var lite osannolik om vi ska prata verklighetsförankring. Men det blev ett bra statement. Ett bra tillskott till revenge-genren, även om det var lite mer än en "vanlig" revenge-rulle. Jamie Foxx är alltid lika "clean" och prydlig, och jag diggar hans stil. Kul att se nånting nytt inom denna grenre. Det enda jag saknade var lite mer (och längre) oklippt tortyrscen :o)
Jamesa
2018-03-08
Svag 3:a. Inte jättebra egentligen, men kul. Man får tyvärr inte några känslor/sympatier för någon karaktär, vilket får det hela att sakta in. Slutet är lite utav pyspunka. Är väl egentligen en 2:a, men har sina sköna poänger.
DrJW
2018-02-27
De enda man inte gillade var den förutsägbara slutet. Svag 3:a.
deswhip
2017-08-26
Jag är ju svag för vigilantetemat och gillar både Gerard Butler och Jamie Fox. Men jag tycker filmen går över gränsen, det är för mycket superskurk över Gerard Butlers karaktär och storyn blir inte trovärdig. The Punisher som jag antar har varit inspiration till den här filmen är trots sin B-känsla faktiskt mycket bättre.
Körsbär
2017-01-22
En man med en plan, sådana filmer är jag svaga för :) Här kommer en film som jag verkligen gillar från början o till mitten, men slutet diggar jag inte. Det rimmar dåligt med karaktären och känns mer som något pk slut tyvärr, synd att man inte vågade gå hela vägen ut. Är känslan jag får. Nu stannar det vid 80 %, men visst det är en mycket bra film och jag rekommenderar dig o se den!
pampj
2016-12-04
Hämndfantasi där figuren är så gott som omnipotent i sin kompetens, den blir näst intill pervers i hur den gottar sig över hur Butlers karaktär får gotta sig i att sätta sina motståndare på plats i sin maktfullkomlighet.