3.4

Lawless

Bröderna Jack, Forrest och Howard Bondurant är fräcka och orädda spritlangare som blir legendariska brottslingar under förbudstiden i USA.

Baserad på romanen The Wettest County in the World av Matt Bondurant från år 2008.

Originaltitel Lawless
Alternativ titel Laglöst land
Regissör John Hillcoat
Manus Nick Cave
Genre Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jason Clarke, Jessica Chastain, Guy Pearce, Mia Wasikowska, Dane DeHaan, Gary Oldman, Noah Taylor, Lew Temple, Bill Camp, Marcus Hester, Alex Van, Chris McGarry, Tim Tolin, Bruce McKinnon, Eric Mendenhall

Skapad 2019-12-11 av Jules4893
Att fastställa handlingen i Lawless är inte det enklaste men jag ska ge det ett försök. Bröderna Bonderant langar sprit under tjugo och trettio talet i USA. Ganska snart kommer en Agent till byn ...   Läs mer »

GreenMamba
2019-04-30
Bra film. Hade varit bättre utan den sista action scenen då det blev för mycket.
Jamesa
2018-04-29
Bra och sevärt, intressant verklighetsskildring.
2017-10-09
Boring
RustyFilm
2016-12-10
I amerikanska delstaten Virginias landsbygd utspelas denna våldsamma ”spritförbuds film”. Miljöerna är mycket detaljerat och vackert beskrivna. Berättelsen cirkulerar kring bröderna Bonderant (bröderna som inte tar order från någon). Filmen baseras på en bok skriven av en släkting till bröderna. Alltså berättelsen baseras på verkliga händelser, vilket är svårt att tro när filmen väl är sedd.
precious_death
2016-05-28
Mkt stark 4a. Men känner inte att den når 5. ...nästan iaf...
Engravadlax
2016-05-19
En film som vill vara lite av allt möjligt, utan att bli särskilt mycket av någonting. Gick att se, men gjorde inget starkare intryck.
Rele
2016-01-17
En våldsam film. Bra story och flera bra skådespelare, men Hillcoat lyckades inte med regin. Jag ger en trea.
AlbinWesley
2015-06-12
Lysande drama kort och gott. Älskar setdesign och intrigen, samt den tvetydiga moralen i filmen. Gjorde sig väldigt gott.
2015-01-18
Här får man en härlig filmupplevelse där man har valt att placera berättelsen i en tid och miljö som gör sig väldigt bra på film. Jag får också sevärda karaktärer som dessutom spelas av välkända och minst lika sevärda skådespelare. Jag tycker dock filmen tar lite för många sidospår vilket påverkar tempot och dessutom, nu ett tag efter man sett filmen, så faller den snabbt ur glömska. Filmens berättande är nog aningen ytlig. 3+
hestret
2014-11-18
Mycket ambition med en intressant grundintrig, Cave som manusförfattare, finfina miljöer och begåvade skådespelare, men det är rätt dåligt genomfört. Man siktar uppenbart för att vara en modern klassiker och det faller rätt hårt på den röriga och konstigt berättade historien och att vi får hänga alldeles för mycket med den tråkigaste karaktären som spelas av ensemblens sämsta skådespelare i LaBeouf i en sidoplot som saknas relevans för grundintrigen. Vill man visa på dålig pacing ska man kolla hit. Jag är också besviken på att Pearces bovkaraktär inte är mer än bara yta och stil och att vi enbart får hintar om Chastains tragiska bakgrundshistoria, men den utforskas inte i förmån för massa andra sidospår. Jag gillar inte heller hur musiken, som dock är bra i sig, har många moderna inslag. 30/100