3.7

Lawrence av Arabien

Under första världskriget skickas den unge löjtnanten T.E Lawrence till Arabien för att undersöka den arabiska revolten mot turkarna. Han bestämmer sig för att stanna och organisera en gerilla-armé bestående av flera normalt sett motstridiga arabiska stammar.

Originaltitel Lawrence of Arabia
Regissör David Lean
Manus Robert Bolt, Michael Wilson (I)
Genre Drama, Biografi, Krig, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Peter O'Toole, Alec Guinness, Anthony Quinn, Jack Hawkins, Omar Sharif, José Ferrer, Anthony Quayle, Claude Rains, Arthur Kennedy, Donald Wolfit, I S Johar, Gamil Ratib, Michel Ray, John Dimech, Zia Mohyeddin, Howard Marion-Crawford, Jack Gwillim

Zebulonm
2019-08-12
Riktigt bra film. Peter O'Toole o Omar Sharif är grymt bra.
hsimpson
2019-08-04
Fram till pausen är det här snudd på en femma. Storslaget, lysande foto, spännande och äventyrligt. Efter pausen ändrar filmen karaktär, och fokuserar mer på psykologi och personen Lawrence, och där haltar den betänkligt. Då börjar jag samtidigt lida av filmens längd, lite enformigt soundtrack, inte helt övertygande skådespeleri, och en ganska irriterande ljudläggning. Trean är stark, men det är synd att den inte kunde hålla hela vägen. En bra bit från Bron över floden Kwai, tycker jag.
dr_Robert
2018-09-12
Har sett filmen ett par gånger på TV/dator, men det är givetvis på en biograf med stor duk och stort ljud den skall ses! Storslagen natur på storslagna bilder. Och historien om den märklige ’awrence håller för ännu en omtittning. Utmärkta skådespelarinsatser. Det är glädjande att SF kör sin klassikerserie!
Jaganatha
2018-09-11
För att vara en film som till så stor del går ut på att rida på kamelrygg genom ökenlandskap, är detta närapå ett under av spänning och dramatik pågående i 3,5 timmar. Peter O'Toole är magnifik i titelrollen och filmfoto har sällan sett vackrare ut. David Lean var verkligen ett cinematografiskt geni och jag sörjer att sådana här filmer inte görs längre. Riktiga filmer ska ha entr'acte, början och slut med helsvart bild och bombastisk musik.
Pi-R
2018-05-14
En klassiker som man "ska" gilla, om man gillar klassisk film. Dess storslagenhet går inte att ta miste på, och produktionsmässigt, inte minst vad gäller fotot, är det magnifikt. Likväl – och kanske är det för att krigsfilm är en genre jag fortfarande menar mig ha svårt för, även om jag upptäcker fler och fler undantag – så lyckas filmen aldrig greppa mig. Det är långt, det är utdraget, och figurerna rumt titelpersonen känns sällan som mer än statister – att Lawrence själv dessutom framställs som relativt osympatisk (eller möjligen är själlös ett mer passande ord), gör inte saken bättre...
2018-04-15
En av dessa episka mastodontfilmer hollywood ordnade under 60-talet. Stiligt som bara den och med ett klassiskt soundtrack. Många kända skådisar av sin tid och rent produktionstekniskt fullbordad. Mitt problem var att storyn om den rätt osympatiske Lawrence inte engagerade ett dugg plus att det trots allt var på tok för långt med sina drygt 3,5 timmar. En matiné kul att ha sett, men som ej gjorde något större intryck.
Lotso
2018-01-09
I sin helhet är Lawrence of Arabia en film som lever upp till sin titel, storslagen. Även ifall jag har mina problem med den. Främst att Alec Guiness spelar en arab, som tar mig ur filmen. Men också att vissa sidokaraktärer inte tillför så mycket till Lawrence karaktär. De får heller inget större djup för mig som tittare. Vilket tyvärr gör att de dramatiska scenerna som involverar några av dessa karaktärerna, blir jag inte så känslosam. Kemin mellan Peter O’Toole och Omar Sharif väldigt bra. De båda gör väldigt bra insatser. Kul med Claude Rains också. Jag beundrar nästan allt annat med filmen. Framför allt det tekniska som i mina ögon är ett mästerverk. Men filmen som helhet, kan jag tyvärr inte påstå är ett mästerverk. I alla fall inte för mig, och så är det ibland med dessa klassikerna.
2017-10-22
boooring

2017-03-14
Inte perfekt manus men riktig bra.
Magduz
2017-01-29
Ett episkt spektakel med fantastiskt skådespeleri, trots att jag oftast har svårt för den tidens överspelande. Vackert foto, lång men aldrig tråkig men med ett rätt kasst soundtrack. Omar Sharif är som vanligt fantastisk!