2.9

Höst i Paris

Inspirerat av Albert Lamorisse älskade barnfilm från 50-talet, Den röda ballongen. Här tar ballongen med oss på ett möte mellan öst och väst. I Suzanne möts båda dessa världar. I sitt hektiska liv skall hon vara både en bra dockspelare och en god mamma. Livet kompliceras ytterligare av alla gäster som knackar på och inneboende som gärna vill ställa till fest. Ballongen, som är regissörens ögon, kidnappar oss åskådare för att titta på det kaos som storstadsmänniskan lever i.

Originaltitel Le voyage du ballon rouge
Alternativ titel À la recherche du ballon rougeBallon rougeFlight of the Red BalloonOrsayThe Red Balloon
Regissör Hou Hsiao-hsien
Manus Hou Hsiao-hsien, François Margolin
Genre Drama, Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare Juliette Binoche, Hippolyte Girardot, Simon Iteanu, Louise Margolin, Anna Sigalevitch, Song Fang

hsimpson
2020-01-18
För lång och för många "eh, jaha..?"-scener, även om det hade kunnat bli något. Gillar att man bara blir en observatör, men det var ändå lite för distanserande för att det ska hålla i en hel film.
idaho1981
2015-11-01
Det här är riktigt bra. Man känner sig verkligen som en betraktare. Det kan ibland skapa ett avstånd till karaktärerna, men här gör det bara att jag vill lära känna dem mer, det gör dem verkligare. Det hela känns väldigt äkta och "enkelt". Det händer inte mycket, men man sitter ändå klistrad. Fotot fungerar perfekt, snygga färger och naturlig dialog, som jag nästan tror är improviserad stor del av tiden. Binoche är fantastisk som vanligt. Det enda som är oförståeligt är den svenska titeln, en av de sämsta någonsin. Hur svårt är det att kalla den för Den röda ballongen?
funkisvilla
2012-11-18
Näe, jag fick stänga av, jag ger aldrig upp på filmer men denna var så makalöst tråkig att det gick bara inte.
foppa99
2011-09-12
en klar besvikelse
OneFlewOver
2011-08-21
Behållningen är Binoche, stämningen och pianomusiken.
haajen
2010-12-27
Det händer inte mycket men ändå...man dras in i dess lugna rytm och inser att man tycker om det man ser. Binoche är som vanligt strålande. Håller på lite för länge men annars så ger den lön för mödan.
smekaren
2010-07-18
Vadå Höst i Paris? Sett den i norsk utgåva, Den röda ballongens resa. De är bättre än oss på att översätta filmtitlar, det ska de ha, norrmännen. Men filmen i sig, njae, det finns ju ingen dramaturgi alls ju. Och som hon sa "D'accord" exakt hela tiden!
elles
2010-05-27
??? Uträknad fyra??? Detta är det mest meningslösa och tråkigaste jag har sett på länge...
wst
2010-03-22
Spelfilm om livet i Paris, men det är en väldigt långtråkig sådan. Realism, men som saknar det där extra för att få den intressant. Stundtals vackert foto och en hyfsad Juliette Binoche i huvudrollen. Regissören Hou Hsiao-hsien har dock gjort betydligt bättre filmer än det här.
Malvina
2010-03-20
Alldaglig film men ändå en fin stämning.