2.8

En sydfransk affär

Suzanne är en gift kvinna som bor i södra Frankrike. Hennes borgerliga livsstil gör henne deprimerad och hon bestämmer sig för att gå tillbaka till sitt jobb som sjukgymnast för att få en vändning i livet. Hennes man går med på att ordna en mottagning till henne bakom huset. När Suzanne möter mannen som ska sköta bygget uppstår ömsesidig och vild attraktion hos de båda. Suzanne bestämmer sig för att släppa allt för passionen.

Originaltitel Partir
Alternativ titel Leaving
Regissör Catherine Corsini
Manus Catherine Corsini
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Kristin Scott Thomas, Sergi López, Yvan Attal, Bernard Blancan, Aladin Reibel, Alexandre Vidal, Daisy Broom, Berta Esquirol, Gérard Lartigau

JimCarrey
2013-02-14
Inte dåligt gjord men karaktärerna talade verkligen inte till mig kändes ganska ointressant
okidoki
2011-12-12
Tja, väldigt enkelspårig psykologi och många tråkiga samlagsscener. Kristin är bra mager.
funkisvilla
2011-12-10
Jag blev mest bara jävligt irriterad på alla parter, maken för att han inte har någon värdighet men för mycket stolthet och inte ger sig, frun för att hon är så nonchalant, irrationell och egoistiskt och endast utnyttjar sina barn för sin egen vinning samt den nye mannen för sin meningslöshet och gnällighet. Och sen så var slutet helt vansinnigt dåligt. Men ändå, sevärd även om jag inte hade sympati för någon karaktär alls. Kristin Scott Thomas är lika sevärd som alltid och miljöerna är som alltid i Frankrike, otroligt vackra.
mammene
2011-12-08
Det här var mycket bättre än jag trodde, det var verkligen inte någon "dussinotrohetsaffär" och det var mer thriller än romantiskt drama tycker jag. Titeln gör att det känns lite billigt, men som Fredrik Sahlin sa i presentationen, så var det ingen bra översättning på "Ge sig av". Det började med ett klassiskt upplägg men sedan blev det mer spänning och jag gillar att man får ana i början vad som ska hända. Men bara ana! Som alltid spelar Kristin Scott Thomas bra och så skönt att det inte var en "poolkille" hon blev kär i! En stark trea!
Mikka
2011-10-11
Det är egentligen ingen dålig film. Jag gillar skådespelarna och här funkar de bra tillsammans. Problemet är storyn som har uppenbara brister. Och så retar jag mig på hur irrationell och mjäkig kvinnan visar sig vara.
Ponsbach
2011-09-23
Historien griper inte tag bland annat på grund av den lite väl kontrollerade huvudkaraktären samt att det var lite obegripligt för mig var och när och varför hon blev kär i honom. Det som var mest fashinerande var att kvinnan stod för mycket av det rationella och männen för det känslosamma.
Zipper
2011-08-20
Dum översättning av titeln till någon slags Harlequindoftande tagline. Intressant, särskilt relationen mellan man och hustru, hade gärna sett dem utforska deras infekterade relation ytterligare.
Fadde
2011-06-29
den var riktigt bra stark fyra!
September
2010-11-11
Inte den fina romantiska film som jag trodde att det skulle vara. Mer het erotik, jobbiga uppbrott och känslomässiga kval hos huvudrollskaraktärerna. Kristin Scott Thomas är fantastisk som alltid, men det räcker inte. Blir en.... svag trea eller en stark 2a. 2:a blir det.
Fredrik83
2010-11-09
Lite för jobbig och se på, jag tänker på sexscenerna som både är många och väldigt intima och det blir jobbigt i längden och tillför inget direkt till filmen tycker jag. Hade räknat med mycket mer romantisk feeling, men tyvärr infinner den sig inte