2.3

Legally Blonde

Ord som "blondin" och "dum" har en tendens att ofta kopplas ihop, något Elle Woods får uppleva när hennes pojkvän Warner ska börja studera juridik vid Harvard Law School. Han dumpar henne med motiveringen att hon är "för blond" och inte tillräckligt "allvarlig" för hans framtida politiska karriär. Elle är emellertid inte tjejen som ger upp så lätt. Hon beslutar sig för att också studera vid Harvard för att visa Warner att även en blondin kan studera juridik och därmed vinna honom tillbaka.

Originaltitel Legally Blonde
Alternativ titel En blondins rätt
Regissör Robert Luketic
Manus Karen McCullah, Kirsten Smith
Genre Romantik, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Reese Witherspoon, Luke Wilson, Selma Blair, Matthew Davis, Victor Garber, Jennifer Coolidge, Holland Taylor, Ali Larter, Jessica Cauffiel, Alanna Ubach, Oz Perkins, Linda Cardellini, Meredith Scott Lynn, Raquel Welch, Samantha Lemole, Michael B Silver

Skapad 2019-11-24 av Solers
Legally Blonde handlar om Elle Woods (Reese Witherspoon), en typisk (enligt den gängse shablonen) blondin vars intressesfär omfattar korkade coolege-killar, rosa samt naturligtvis allting som ser s...   Läs mer »

yrkeschaufföre
2019-06-25
Den gick på tv och jag bara "råkade" se hela filmen när jag egentligen borde suttit i min bil på väg hem, ahh jag kom hem ändå.
StureStenhög
2019-05-01
Jag gillade den här första gången jag såg den, men har sedan i efterhand ifrågasatt mitt mentala hälsotillstånd vid tillfället för det omdömet, men nu såg jag den igen, och den är ju ganska bra? Visst, humorn är långt ifrån någon fullträff, det är kanske inte meningen att man ska sitta och gapskratta oavbrutet, men det är nog definitivt tänkt att man ska skratta mer än vad jag gjorde, och dansscenen på skönhetssalongen är pinsamt usel. Men det är ändå ett ganska välskrivet manus i grunden, och jag gillar framför allt att vår blonda huvudperson får vara precis den hon är. Det blir inte den sedvanliga moralkakan av det här, hon är fåfäng och extravagant, och hon behöver inte lära sig någon läxa för det. Istället är poängen snarare att en person kan vara flera saker samtidigt, och när man utmanar fördomar om en sådan här person, så blir det inte att man slår in en öppen dörr på det sätt som annars ofta är fallet. Men det krävs också en skådespelare som Reese Witherspoon för att det ska fungera, och hon klarar av att skildra karaktärens olika sidor på ett sätt som den här genren inte är bortskämd med. Men det finns väl risk att jag får det här att låta bättre än vad det är nu, man ska nog mest se det här som ett försvarstal till mig själv, så att jag med gott samvete kan sätta en trea
AngelsDiary
2018-03-02
Cute.
2018-02-27
Så jävla fjantig?
yrkeschaufföre
2018-02-26
Jag såg musikalen i helgen och råkade hitta filmen idag, klart jag var tvungen att se den. Ett stort plus är att den inte följer standardformen.
Zingostar
2017-10-25
En av de bästa amerikanska komedifilmerna igenom tiderna. Reese Witherspoon fullständigt briljerar som blondinen Elle Woods. Och man riktigt njuter igenom hela filmen för den är välspelad och djupare än man kan tro. Bland annat om ämnet att man ska få vara annorlunda och att man inte ska döma efter utseende. Klart sevärd och jag rekommenderar denna klassiker för alla som inte har sett den.
2017-10-14
trams

2017-08-07
Reese är alltid bra även om hon medverkat i bättre filmer än den här.
2017-08-01
Reese är klockren! En av hennes bästa!
deswhip
2016-08-03
Jag gillar den. MetalJukebox nedan sammanfattar filmen mycket bra.