3.4

Legend of a Fighter

Huo vill lära sig Martial Arts. Hous far tycker att han är för svag och vill att han skall bli akademiker. Hans far anställer en japansk lärare som visar sig kunna Martial Arts och lär upp Hou i smyg. Efter åratals träning blir Huo Kinas bästa fighter. Japanerna som vill visa att deras Martial Arts är den bästa skickar över deras mästare för att möta Hou och mästaren visar sig vara Huos gamla lärare.

Originaltitel Huo Yuan-Jia
Regissör Yuen Woo-ping
Manus See-Yuen Ng
Genre Action, 80-tal
Skådespelare Yasuaki Kurata, Phillip Ko, Liang Hsiao, Leung Kar-yan, Fung Hark-on

Zebulonm
2021-03-27
En mycket bra rulle.
yangbo
2007-10-01
Lätt top 20 på kung fu filmer listan genom tiderna, väldigt nära top 10 också. Huo Yuan Jia är en sann legend i kinesisk martial art och kinesisk historia då han alltid kämpade mot utländska "fighters" under kina historiens värsta tid då vi blev invaderade av både japaner, engelsmän med mera och styrdes av den sämsta drottningen nånsin: pinsamma Xi tai hou. Att de gör en film som är så här bra till hans ära får min nationalism att bli rörd genom hela filmen. Självklart ska allting tas med en nypa salt då en legend är en legend och många manusar är överdrivna. Men jag har verkligen väntat länge på att se denna, och jag var positivt överraskad från första minut till sista.
uCj
2007-06-27
Oerhört bra, man bjuds på flera väldigt långa uppvisningar i Kung Fu och det är minst sagt otroligt! En del humor bjuds man också på, omo än inte som i en typisk Yuen Biao-film.
TomB
2005-05-24
En mycket bra film. Yasuaki Kurata är en personlig favorit i genren. Leung Kar-Yan i,ponerar med tanke på att han inte tränat kampsport överhuvudtaget. Allt han gör blir han illustrerad att göra innan tagning. Ganska orginelt. Mycket sevärd.
yidaki
2005-05-07
mycket bättre än man kan tro