2.7

Legend of the Werewolf

Efter att en vargflock dödat en kvinna så tar de hand om hennes nyfödde son och låter honom växer upp som en medlem av flocken. Några år senare så fångas den vilda pojken av en resande cirkus och de ger honom namnet Etoile och börjar visa upp honom som "vargpojken". När han blir äldre lyckas han rymma till Paris och blir där kär i en flicka, dock har han ett problem. Så fort månen blir full vaknar vargen i honom igen.

Originaltitel Legend of the Werewolf
Alternativ titel Plague of the Werewolves
Regissör Freddie Francis
Manus Anthony Hinds
Genre 70-tal, Kriminalare, Mysterium, Skräck
Skådespelare Peter Cushing, Ron Moody, Hugh Griffith, David Rintoul, Lynn Dalby, Marjorie Yates, Michael Ripper

martineden
2019-12-01
Det kortlivade filmbolaget Tyburn försöker onekligen emulera sina brittiska kollegor Hammer och jag måste medge att de lyckas förvånande väl! Freddie Francis är en veteranregissör både för Hammer och Amicus och i en av huvudrollerna ser vi Peter Cushing och i en biroll Michael Ripper, vilket osar Hammer lång väg. Filmen är väldigt välspelad, scenografin är snygg, varulvsmakeupen väldigt snygg, om än också väldigt likt Hammers varulv i CURSE OF THE WEREWOLF. På baksidan av min dvd-utgåva finns t o m en bild från Hammers film med Oliver Reed! Man tar materialet på allvar och Francis regi är verkligen lysande och ett tidigt exempel på mördaren perspektiv. Cushing är lysande och även underbare Oscarvinnaren Hugh Griffith i biroll. En film som förtjänar mer uppmärksamhet! Bra!!! Snudd på 4:a. 3+/4-
niebaotan
2015-12-02
Stabilt hantverk, rakt igenom mycket trivsam varulvsfilm med en hel del skona karaktarer. Peter Cushing ar som vanligt mycket bra men favoriten ar anda zoo-agaren. Skon lirare! 3+
Kurganen
2012-12-19
Varulven. I skräcksammanhang har varulven en något undanskymd plats, trots att det är ett relativt tacksamt väsen att filmatisera. I The legend of the werewolf får vi ta del av en något annorlunda historia med ett intressant grepp. Att påstå filmen är en intensiv upplevelse vore dock felaktigt. Snarare är det en trivsam lunk i filmen som tilltalar mig. Förvandlingsscenerna är i mina ögon mycket bra och varulven är en välgjord varelse i filmen, Den största behållningen är dock Cushing som med sitt stilla skådespeleri tar hem priset, såsom han gör varje gång.