2.9

Legendary Weapons of China

En Kung fu-skola vill träna sina adepter i att stå emot gevärskulor. De dör ändå och en av tränarna tycker man ska sluta att offra människor för någonting som kanske kommer att lyckas. Han slutar och blir jagad av ett gäng proffesionella ninjaliknade personer. Det finns en del Kung Fu-magi, bl a används en voodoodocka i en ganska tramsrolig scen som slutar i floden vid avträdesplatsen. I slutstriderna visas alla 18 legendariska vapen från Kina som används i fighter.

Originaltitel Shi ba ban wu yi
Alternativ titel 18 Legendary Weapons of China, Legendary Weapons of Kung Fu
Regissör Liu Chia-liang
Manus Liu Chia-liang, Li Tai-Heng
Genre 80-tal, Action, Drama
Skådespelare Hsiao Hou, Liu Chia-liang, Kara Hui, Liu Chia-yung, Gordon Liu Chia-hui

zonk
2020-03-28
En sann pärla!
yangbo
2007-01-30
hyfsat konstig handlingsförklaring till vänster, jag syftar på det där med voodoodockan, vafan är det för förklaring? känns som urkippt ur en halvklar recension.....men hur som helst, så är filmen klart bra för alla som älskar genren, den har allt man kan älska, inklusive den fjantiga humorn, fightscenerna är skitbra, som jag alltid har sagt, Shaw Bros eller alla andra martial/wuxia/kung fu filmer efter 1980 är mycket bättre än allt innan, hade den här gjorts på 70 talet hade den säkert varit hälften så bra. Men men, den här rekommenderas helt klart. Och Kara Hui är bra som vanligt för den delen.
fisk0
2005-12-20
I vanlig ordning (som i nästan alla kinesiska Kung Fu-filmer innan 1990) så är humorn på en bottennivå, men fightingscenerna väger upp det rejält.
peterclash
2005-01-19
Det blir lite för mycket åsa-nisse humor. Annars har den en hel del hyggliga fighter. Här finns även ett dilemma som kunde blivit riktigt intressant, när förföljaren börjar vackla och funderar på att byta sida.