Legenden om Billie Jean

Faderlösa Billie Jean har en yngre bror som älskar sin scooter. Ett gäng, lett av den rika pojken Hubie, stjäl och vandaliserar scootern. Eftersom polisen inte bryr sig, vänder sig Billie Jean till Hubies pappa för att få ersättning. Det hela spårar ur när pappan försöker våldta Billie Jean och lillebror Binx råkar skjuta honom. Syskonen och några vänner flyr och får snart veta att de är efterlysta.

Originaltitel The Legend of Billie Jean
Regissör Matthew Robbins
Manus Mark Rosenthal, Lawrence Konner
Genre Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Helen Slater, Keith Gordon, Christian Slater, Peter Coyote, Richard Bradford, Martha Gehman, Yeardley Smith, Dean Stockwell, Barry Tubb, Mona Lee Fultz, John M Jackson, Caroline Williams
Filmnummer 20419

Xtro
2018-06-19
Den här filmen har ju ALLT! Eller i åtminstone i stort sett allt jag älskar med 80-talsfilmer. Drösvis med charm till att börja med. Bland annat tack vare Yeardley Smith som senare gjorde rösten till Lisa Simpson. Underligt nog så påminner hon mest om David Lynch som skådespelare.
servadac
2017-06-17
Börjar väldigt bra med närmast Dickensk handling som behandlar sociala klyftor och orättvisor i samhället. Första halvan är bra sen spårar det ur, blir exponentiellt mer och mer orealistiskt och 80-tal. Mot slutet sitter man bara och väntar på att det ska vara över. Men det är 80-talskänslan, musiken och Helen Slater som räddar 3:an. Förstår att man inte hörde så mycket om filmen här i Sverige eftersom de på sedvanligt amerikanskt manér har med relativt mycket våld i en film som är riktad mot ungdomar/barn.

2015-05-22
En film som idag troligtvis enbart lever på nostalgi. Jag såg tyvärr inte filmen i min barndom och därav blir mina känslor inte lika starka. Nåja, det är kornigt, dammigt och det är ett 80-tal som inte rör sig bland axelvaddar och prom nights. Vilket är skönt som omväxling. Trots en av de snyggaste filmaffischerna som gjorts blir det tyvärr bara en 2:a.
filmfreak1
2015-05-11
80-tals ost när det smakar som bäst, nåja nästan i alla fall. Charmig till tusen, med ett grymt ledmotiv.
bad_droidboy
2015-01-12
Omöjligt att inte älska denna! Det här är verkligen så 80-tal som det kan bli, vilket endast är positivt! Fair is fair!
Dutch
2014-05-01
Härlig kvinna!
LuxLisbon2
2012-01-05
Innehåller 3 av mina 20 favoritteman: cynism, identitetsbyten och tonår. Plus Texas, mensskämt, en kvinna som är skicklig på att knäa män, och en blond 15-årig Christian Slater i drag. Sweet!
Rune2000
2010-06-22
Ganska skojig, om än något bristfällig, historia som blir ändå mycket underhållande tack vare manusets känsla för detaljer och den fantastiska musiken. Ett måste för all 80-tals fantaster!
2008-03-25
Älskade 80tal. Undrar varför den här aldrig blivit en kultrulle som många av de andra från samma tid, de är nämligen en väldigt bra ungdomsfilm.
LittleBigAun
2007-07-02