2.9

Leif

I det lilla brukssamhället slår insändaren i lokaltidningen ner som en bomb. Signaturen Leif påstår att ortens vapentillverkare Rotum exporterar vapen olagligt. Rotums VD får en chock, vilken fräckhet!

Originaltitel Leif
Regissör Claes Eriksson
Manus Claes Eriksson
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Knut Agnred, Kerstin Granlund, Peter Rangmar, Anders Eriksson, Claes Eriksson, Per Fritzell, Jan Rippe, Per Westman, Laila Westersund, Bengt Hernvall

Dele
2018-01-08
Som ofta med Galenskaparna & After Shave (och när Claes Erikson har skrivit) så är det skarpt, fyndigt och talangfullt. Den tramsiga upplösningen och vissa övertydliga publikfrierier sänker tyvärr upplevelsen lite grann här och jag tycker inte att film är deras mest lyckade medium. Flera pärlor finns dock som vanligt och musiknumren är lätt att tycka om.
päronanton
2017-11-25
En svensk klassiker, den börjar bli till åren nu!
2016-07-24
Ett av Galenskaparnas sämre alster. Filmen är måttligt underhållande och man får sig ett par skratt men jag tvivlar på att jag kommer se den mer än en gång.
Djason
2015-02-10
Claes Eriksson är ett komiskt geni helt klart men denna film är inte det roligaste de har gjort men fortfarande är det en kul film.
Raimo_1985
2015-02-09
Första omtitten på säkert femton år. Fyran står sig stark. Haha, den här filmen är så jäkla rolig.
estet_kikka
2013-05-25
"det är så man vill spy galla över er allihop å rulla er i koskit!" inte riktigt lika bra som stinsen brinner, men när det gäller dessa herrar + dam kan jag inte låta bli att älska dom. stör mig dock på diverse ljud (hela ljudläggningen i filmen känns... konstig, kan inte komma på ett bättre ord) å alla förfärliga 80tals-frillor får mig att tappa fattningen lite. men som sagt, e lite partisk vad gäller galenskaparna
NoWireHangers
2012-11-30
Galenskaparnas satir är ju sällan särskilt lågmäld och ofta aningen övertydlig och vissa scener funkar kanske mindre bra men som helhet är det väldigt underhållande; här bjuds på många roliga karaktärer och sekvenser och filmens tema känns lika aktuellt i dessa dagar. "Mjölk, limpa, russin". Haha
AmyTatti
2012-11-03
Vissa scener är geniala, men filmen som helhet är inte alltid klockren. Men jag säger bara Purex, hahaha!
Bomaniac
2012-09-16
Lite rolig är den allt fortfarande. Galenskaparna & After Shave har sin speciella stil. Många sköna karaktärer. specialeffekterna i filmen kan man bara le åt i dagens läge. Men vad gör det? Filmens handling kunde inte vara mer träffande tidsmässigt då det avslöjades att Bofors faktiskt hade sålt vapen till krigförande länder. Verkligheten överträffar dikten.
yrkeschaufföre
2012-07-02
Det märks att det är deras första film! Det är några scener som känns dåligt repeterade men helheten är positiv och de flesta sångerna är riktigt bra.