3.3

Lemming

Alain Getty och hans fru Bénédicte är nyinflyttade i den sydfranska staden Bel Air, där Alain precis fått ett nytt lovande jobb som ingenjör på ett teknikföretag. Det unga paret bjuder en kväll in Alains chef, Pollock, och hans fru på middag. Men kvällen spårar ut när Pollock och hans fru börjar gräla. Samma kväll upptäcker Alain ett underligt djur som fastnat i köksavloppet, och tillsammans med den katastrofala middagsbjudningen blir den lilla gnagaren inledningen på en alltmer förbryllande och kaotisk spiral som leder paret Getty in på en mörk stig långt från deras parlivs-idyll.

Originaltitel Lemming
Alternativ titel Lämmel
Regissör Dominik Moll
Manus Gilles Marchand, Dominik Moll
Genre Drama, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Laurent Lucas, Charlotte Gainsbourg, Charlotte Rampling, André Dussollier, Jacques Bonnaffé, Véronique Affholder, Michel Cassagne, Florence Desille, Emmanuel Gayet, Félix Gonzales, Nicolas Jouhet, Fabrice Robert

2016-07-08
Misslyckad kombo av lysande "dålig stämning-drama" och halvhyfsad mysteriethriller. Jag fattar faktiskt inte poängen med det. Författarna var kanske inte överens om vad för sorts manus de skulle skriva, och fick den dumma idén att göra någon sorts kompromiss. Synd! Men bra lirat av i synnerhet Lucas och Gainsbourg, och en riktigt bra första akt. (7-/15)
ithica
2014-09-24
Ångestfylld. Skevt. Mörkt. Kretsade kring mitt favoritdjur. Charlotte Gainsbourg. Klar 5:a.
robest
2013-12-21
Bra tänk, skickliga skådespelare men intrigen väcks aldrig till liv. Det är synd, filmen hade mycket potential att kunna bli något. En jämn treatrots allt.
Noethe
2013-05-07
Varan-TV:s lemmeltåg i allvarlig fransk tappning. Konstigt och dumt värre. Synd på film som börjar bra i välregisserad stämning och skådespeleri; därefter verkar det som att filmskaparen blir lika uttråkad som man själv blir. Vore det inte för underbara Charlotte skulle jag dö av tristess. "Ooooh, it was all a dream, or something weird." Lemlar, spöken och fransoser går inte ihop.
Ola_Schubert
2013-05-01
Skickligt uppbyggd psykologisk stämning. Men intrigen riskerar hela tiden att fall utför stupet, vilket den tyvärr också gör. Men filmen duger ändå, gott och väl till ströunderhållning. En svag trea i betyg. Tilläggas skall att man hela tiden förväntar sig att Charlotte Gainsbourg skall ut i skogen och vråla hysteriskt "vad är du ditt svin!?!?" :-)
sawa
2013-01-14
Riktigt dålig. Alldeles för lång med ovidkommande detaljer.
JimCarrey
2012-12-24
Tyckte det här var en riktigt spännande thriller men då är jag alldeles för trött på blodbad också för att gå igång på det. Intressantaste spöke jag sett i filmväg tror jag, bra jobb
ellaine
2012-01-24
En obehagskänsla filmen igenom, trots att den är alldeles för seg. Svag trea.
tpb
2011-10-04
Nej, det här var en besvikelse. Löjligt rent av.
jingoo
2011-06-25
Stundtals väldigt stämningsfull och ångestframkallande, men den saknade något för att verkligen nagla fast mig.