2.9

Hell

Paul börjar misstänka att hans vackra fru Nelly är otrogen. Svartsjuka förvandlas till vrede och besatthet.

Originaltitel L'enfer
Alternativ titel Jealousy, Torment
Regissör Claude Chabrol
Manus Claude Chabrol
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Emmanuelle Beart, François Cluzet, Nathalie Cardone, André Wilms, Marc Lavoine, Christiane Minazzoli, Dora Doll, Mario David, Jean-Pierre Cassel, Thomas Chabrol, Noël Simsolo, Amaya Antolin, Louis De Leotoing d'Anjony

andreasgial
2013-03-17
Snudd på övertydlig presentation av karaktärerna första halvtimmen. stor gäspning andra halvtimmen då den första upprepas. riktigt bra och obehaglig tredje halvtimme och en stor besvikelse till avslutning med ett otydligt ickeslut
Tonti
2011-09-26
Har en äkta Chabroltouch vilket både är roligt och lite jobbigt eftersom han är en ganska ensidig filmskapare. I vilket fall en ganska märklig film som i sin första halvtimme innehåller allt hela filmen har att säga, sedan bara skruvas det och upprepas i resten av tiden. Blir därför ganska tråkig mot slutet fast den är en smula skoj ibland annars. Hmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker förutom att jag kan se att filmen inte är speciellt bra. Blir en svag trea ändå.
Sznax
2011-09-26
Då har man fått ytterligare en dos av käre Chabrol. Inledningen till filmen är det inget större fel på. Och även starten av själva historien är intressant. Men efter ett tag så händer det igen och igen och igen o.s.v. När man sett 30 minuter har man sett hela filmen. Enda skillnaden att huvudkaraktärens fantasier blir lite vansinnigare för varje tilfälle. Annars är det mycket Chabrol, man känner igen miljöerna och fotot och stämningen. Tyvärr är detta från Chabrols mindre inspirerande period (så det är inget plus). Sista biten är plågsamt utdragen. Betyg 4.1
MladyMilenka
2008-08-05
Filmen började väldigt svagt och pendlade sedan mellan en 2:a och 3:a. Växte lite mot slutet och landar därför på en svag 3:a, mycket svag. Jag gillar egentligen Chabrol men det här är inte bra, både regi och skådespel är amatörmässigt. Hur som helst, jag lyckades hålla intresset uppe till slutet och den sista halvtimmen minus de sista 3 minuterna gjorde filmen sevärd.
accatone
2007-08-18
Ojämn film om paranoia, ändrade uppfattning om filmen hela tiden under dess gång
Hangaround
2005-02-01
På tok för opraktisk, men framför allt förvirrad (och det inte på ett gott vis). Clouzot hade gjort en mycket bra film av detta, om han bara hunnit...
Vaniljen
2004-09-13