Leningrad Cowboys Go America

Rockbandet Leningrad Cowboys, med kraftigt överdimensionerade frisyrer och skor, överger den finska tundran för att erövra Amerika. Tyvärr är de långt ifrån så duktiga som de själva tror. De får bara ett enda anbud ­ att spela på ett bröllop på landet i Mexiko.

Originaltitel Leningrad Cowboys Go America
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Komedi, Äventyr, 80-tal, Roadmovie
Skådespelare Matti Pellonpää, Kari Väänänen, Sakke Järvenpää, Heikki Keskinen, Pimme Korhonen, Sakari Kuosmanen, Puka Oinonen, Silu Seppälä, Mauri Sumén, Mato Valtonen, Pekka Virtanen, Nicky Tesco, Jim Jarmusch

gjoob
2018-02-25
Tröttsam finsk humor. Sätt på de peruker, stryk deras repliker och sätt in de i en främmande, exotisk miljö - höhö... Bra musik dock.
Ful_fisk
2017-07-20
Bland det mest absurda jag sett. Riktigt jäkla rolig stundtals. Omöjlig att beskriva, måste ses.
Hypostas
2015-12-15
Rolig film, med skön musik. Svag fyra.

2015-08-05
Bästa amerikanska roadmovien! Man får på riktigt verkligen lust att åka dit. Snyggt!
martineden
2015-07-02
[rek. 3] Jag gillar verkligen denna!! En parodi på "roadmovies" som också har en ironisk hållning till den amerikanska musiken: vad sägs till exempel om countrynumret "He's just a Leningrad cowboy. Won't you pour him a glass of vodka". Kaurismäkis humor är subtil och det blir liksom inga "trumvirvlar" efter skämten, som vi numera är vana vid, att skämten liksom annonseras. Tycker också om att bandkaraktärerna har ett överdrivet yttre och underdrivet inre. Gillar även de visuella vitsarna: Karaktären ber, efter att ha ätit om en DOGGYBAG och när han kommer ut ger han maten till en hund. Snudd på mästerverk, mycket, mycket bra!!! 4+/5-
Raimo_1985
2014-03-26
Stark trea. Knasig och rolig men inte lika bra som jag är van vid från Kaurismäki. Håller med Kalkonhönan om Jarmusch och Pellonpää :)
Nillen
2010-11-02
ganska ojamn humor. klassiska musikscener dock,
nopasaran
2008-03-03
Kärv rock´n´roll sprungen ur den finska myllan. Den bästa nordiska roadmovien sedan Smultronstället.
Kalkonhönan
2007-11-14
Underskön finsk roadmovie med alla Kaurismäkiska element med lite Kosken, lite vemod, skön musik och fantastiska miljöer och härligt stämningsfull humor. Skönt med Jarmusch som bilsäljare och Matti Pellompää är som vanligt jävligt skön.
KimEkberg
2007-10-05
skön och rolig och bra musik och härlig stämning.