2.4

Leningrad Cowboys träffar Moses

Den andra filmen om Leningrad Cowboys. Bandet lever försupna i Mexiko, där de träffar Moses. Han tar dem med på en resa tillbaka till det förlovade landet, det vill säga Sibirien!

Originaltitel Leningrad Cowboys Meet Moses
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Komedi, Äventyr, Musikal, 90-tal
Skådespelare Matti Pellonpää, Kari Väänänen, Kirsi Tykkyläinen, Mato Valtonen, Sakke Järvenpää, André Wilms, Nathalie Helies, Nicky Tesco

martineden
2016-04-24
*HÖJER FRÅN 3:a TILL 4:a* Vad kan jag säga förutom att jag är väldigt svag för Kaurismäkis humor och visuella stil. Jag har nu sett denna flera gånger och uppskattar den mycket. Tycker att den är nästan lika bra som den första med flera roliga paralleller och konflikter med kristendomen. Gillar Kaurismäkis egen cameo som refererar till Chaplins MODERNA TIDER. Mycket bra!!! 4.
Hypostas
2016-03-16
Underbart att återse dessa sköna filurer igen!
martineden
2016-02-20
[rek. 2] Denna filmen är helt klart något sämre än föregångaren, men är samtidigt byggd kring samma lösa struktur i roadmovieformat, där musikframträdanden och platser sammanlänkas. Kaurismäkis absurdistiska humor är rolig och jag älskar scenen där en sparringsession mellan Gamla testamentet och Kommunistiska manifestet uppförs. Underbar. Bra film!! Den "tredje delen" i Leningrad Cowboys-trilogin, som är en konsertfilm med röda orkestern finns inte här men skulle få en 5:a i betyg: en underbar korsning av rock and roll och rysk folkmusik.
Raimo_1985
2014-08-27
En trea får den, ungefär lika rolig som en andra Leningrad Cowboys-filmen. Men bäst är konsertfilmen som tyvärr inte går att betygsätta här. Bara Kaurismäki kan det där med att balansera mellan urfånigt och klockrent jätteroligt. Haha!
MilkMonkey
2009-05-20
mycket bättre än 1an skulle jag säga, mycket snyggare och t o m lite rolig . . men inte skrattar jag (som åt Juha, Tatjana, Ariel, ...) alldeles för mycket humor för att vara rolig
KimEkberg
2008-03-05
skön men ganska så ansträngd. snäppet kassare än den första rullen. Men ändå mycket rolig ibland.
nopasaran
2008-03-04
Håller inte samma klass som ... go America ... men det är ändå lite go Tex-Mex å Pellonpää och det där finska som man inte skall orda så mycket om.
SalotSar
2007-08-19
Hm. Djupt besviken. Höll inte alls måttet. Ansträngd.
mrmarcus
2006-11-23
matti. behöver man säga mer. sicken karl.
AudreyHorne
2006-08-17
TIPSAD TVÅA!? en stor feltipsning, skönt nog. humorn lika bitter och fantastisk som matti pellonpää är bra. en fantastisk film helt enkelt.