4.1

Leon

Leon är den italienska maffians mest effektiva mördarmaskin. Han är kall, snabb och orubblig. Ingen känner till hans existens utom några få personer. Mellan uppdragen lever han ett tillbakadraget liv och går knappt ut från sin lägenhet. Stansfield är en korrumperad statstjänsteman. Han är inblandad i narkotikaaffärer och mördar kallblodigt en småhandlares familj - alla utom den 12-åriga dottern Mathilda. Hon lyckas komma undan genom att knacka på Leons dörr. Leon tvekar länge innan han öppnar, väl medveten om att det kommer att förändra hans liv. (Director's cut-versionen är 133 minuter lång.)

Originaltitel Léon
Alternativ titel The Cleaner, The Professional
Regissör Luc Besson
Manus Luc Besson
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Jean Reno, Natalie Portman, Gary Oldman, Danny Aiello, Ellen Greene, Peter Appel, Michael Badalucco, Willi One Blood, Don Creech, Frank Senger

Skapad 2019-11-18 av Shogun
Léon(Jean Reno) är en yrkesmördare som är otroligt effektiv, lämnar aldrig någon som sett han i arbetet levande. Han bor i en lägenhet och håller sig mest för sig själv. Hans liv verkar vara...   Läs mer »

Skapad 2019-11-14 av cineasten89
Det är så sällan man får en otrolig filmupplevelse som denna. Det behövs inte så mycket action, istället får man en slags uppbyggnad av huvudkaraktärerna och följer deras vardag och hanterin...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av Windwhistler
Detta är ett av Luc Bessons mästerverk, om en yrkesmördare med social inkompetens som mest bryr sig om sin krukväxt. En dag ringer dock grannflickan Mathilda på dörren, då korrumperade poliser ...   Läs mer »

92axha10
2019-11-01
Både spännande och rolig. Välgjord film
myslas
2018-08-20
Bessons mästerverk. Manus, foto, klipp, ljud och regi, allting är i stort sett felfritt. Reno, Portman och Oldman är alla lysande i sina roller.
RustyFilm
2016-12-05
Det här börjar som en tramsig ”B-action-rulle” men utvecklas ganska så snart till ett intressant och humoristiskt drama (detta trots dråpliga action inslag). Har tidigare sett bioversionen. Nu blu-ray utgåvan en förlängd variant (+27 min.). Mycket av den extra tiden är lagd på att förtydliga Leon och Matildas relation. Jag föredrar helt klart denna längre utgåva. Det handlar om en mjölkdrickande yrkesmördare Leon (spelad av Jean Reno) och hans 12-årige hangarounds Matilda (spelad av Natalie Portman). Kanske är det här Luc Bessons bästa film, tror det
2016-10-29
Väldigt bra, spännande och välgjord film med väldigt bra skådespelare.
Halofreak92swe
2016-08-10
Blir bättre för varje gång jag ser den! Den ligger tryggt och säkert på min personliga top 10-lista.
gjoob
2016-08-08
Spännande men samtidigt lättsam, två timmar flyter snabbt förbi. Jean Reno är cool och Natalie Portman är stundtals suverän. Men det är trots allt den magnifika uppgörelsen mot slutet som höjer filmen ytterligare en dimension.
Rehn108
2016-06-12
Ja nu gav jag den en fyra men det är en rejält stark fyra. Kanske ändrar mig. Väldigt, väldigt bra film. Kul att se Natalie Portman ha lite personlighet, till skillnad från i t ex Star Wars, Thor eller V för Vendetta.
Tatty
2015-01-07
Riktig bra och spännande film ända från början till slutet. Gillar Jean Reno som spelar Leon i filmen. Även Natalie Portman spelar rollen bra.
2014-11-09
En odödlig klassiker, en fantastiskt bra film. Vilken härligt underhållande film. Skådespelarna glänser rakt igenom hela filmen. Jean Reno är lysande i huvudrollen som Leon. Gary Oldman imponerar alltid när man ser honom agera. Den som verkligen imponerar är här 12-åriga Natalie Portman. Hon är helt fantastisk. En klassiker att äga!
Zarquon
2014-07-18
[Såg långa versionen] Gillar premissen mycket, känns originell och intressant; scenerna med Reno och Portman är de bästa. Gillar även Aiellos karaktär. Men Gary Oldman... Vad pysslar den mannen med egentligen? Har nog aldrig sett någon spela över mer än Oldman i den här filmen. Slutet är också rätt så överdrivet och passade inte riktigt in tyckte jag. Ändå intressant och sevärd film.