3.6

Leoparden

Efter Italiens återförening tvingas den gamla aristokratin se sin makt och prestige gå förlorad. Leoparden är en berättelse om en sådan siciliansk familj.

Originaltitel Il gattopardo
Alternativ titel The Leopard
Regissör Luchino Visconti
Manus Suso Cecchi d\'Amico, Pasquale Festa Campanile, Enrico Medioli, Massimo Franciosa, Luchino Visconti
Genre Romantik, Krig, Drama, 60-tal
Skådespelare Terence Hill, Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Alain Delon, Paolo Stoppa, Rina Morelli, Romolo Valli, Pierre Clémenti, Giuliano Gemma, Leslie French, Serge Reggiani

F-M-J
2022-01-21
Kul med Lancaster och Hill i bägge utmärkta skådespelarprestationer. Som relativt nyfrälst på Italien som land och dess kultur och historia vinner detta storslagna verk redan mark i den aspekten. Min tredje film med Visconti blir dessutom ett erkännande i han ära som en av de stora regissörerna från pastameckat, tillika världen. Stark fyra.
2021-04-09
Svag tvåa. Helt magiskt magnifika scener här och där men för det mesta bara skittråkig och ointressant.
lucius
2020-12-13
Kan tänka mig att Bergman kan ha inspirerats av balscenen för Fanny och Alexanders jul-middag.
hsimpson
2020-06-11
Alldeles för seg/lång, och horribel dubbning.
Albion
2019-01-16
En film som behöver lite tid på sig innan den "lägger sig tillrätta", men sedan är det bara att åka med. Balscenen de sista 45 minuterna är en klassiker och för mig är det här en gedigen och utmärkt film där Lancaster finner sig väl tillrätta i sin roll som familjeöverhuvud. Delon och Cardinale bidrar också fint till filmupplevelsen. Betyget blir en 4:a
Xtro
2018-02-13
Fantastisk. Vill minnas att boken var ännu bättre, men det kan ju inte vara med stor marginal då jag ger båda 5/5.
Pällepånken
2016-08-07
Fint fotografi, fina vyer, snygg scenografi etc. Alldeles för lång. Man kan lätt skära bort 45 minuter. Det italienska 60-talstilltalet känns oerhört daterat, det fäster inte på mig. Stundom omedveten komik i överagerandet o dialogen. Dessutom måste man ju dras med den sedvanligt eländiga talienska dubbningen. Nope, den här rullen kommer jag aldrig att se om.
Ful_fisk
2015-09-17
Storslagen och enormt mastig episk historia från Lucino Visconti. Fotot, scenografin och kostymen är enormt fint och genomarbetat, men storyn är lite trögflytande. Ett rätt intressant tema och så, men som helhet blir man i ärlighetens namn lite väl uttråkad lite för ofta. Känns lite som att den är tre timmar bara för att den ska bli extra episk, för det känns som det är väldigt mycket dödtid här. Men visst är det en sevärd och bra film. Fast Visconti har gjort bättre på avsevärt mindre budget än detta.
mattarello
2015-06-18
Filmen måste ges en chans för den har många kvaliteter under ytan!
Dele
2014-11-20
Finfint hantverk, men handlingen fångar mig inte speciellt.