3.2

A Man of Integrity

Historien handlar om en man som vägrar lyda under korruption och visar svårigheterna i att överleva den iranska vardagen utan att tumma på sin integritet.

Originaltitel Lerd
Alternativ titel Dregs
Regissör Mohammad Rasoulof
Manus Mohammad Rasoulof
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Reza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban, Sepehr Ebadi, Bagher Yekta

Albion
2019-11-28
Det är lite blandade upplevelser som kommmer ut ur det här. Det finns bra saker, fina miljöer etc men också saker man irriterar sig på. Ramberättelsen är ett tacksamt ämne att göra film på och den kvinnliga huvudrollen imponerar. Betyget landar på en 3;a till slut.
mammene
2019-11-10
Mycket händer inombords för Reza, han har inte talets gåva precis och mycket får man klura ut själv, vilket jag gillar, men det var väl kryptiskt emellanåt. Ett korrupt samhälle där den som försöker stå emot inte får det lätt. Överhuvudtaget var det inte mycket snack, grått, eländigt och kyligt, men lite kärlek lyckades man få till, mest med blickar. Tyckte om det.
Tonti
2017-11-26
Senare tiders Iranska arthouseregissörer verkar ha släppt på den formmässiga lekfullheten från Kiarostami, Makhmalbaf och Panahi. Det här är ett välgjort men konventionellt drama om svårigheterna att stå emot ett korrupt samhälle. Helt okej.