3.2

Les Amants de Montparnasse (Montparnasse 19)

Biografisk film om den berömde franska målaren Modigliani. Modigliani blir kär i en ung kvinna från en rik familj, men hennes föräldrar gör allt för att förstöra deras förhållande.

Originaltitel Les Amants de Montparnasse (Montparnasse 19)
Alternativ titel Les Amants de Montparnasse
Regissör Jacques Becker
Manus Jacques Becker, Henri Jeanson
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Gérard Philipe, Lilli Palmer, Lea Padovani, Gérard Séty, Lino Ventura, Anouk Aimée, Lila Kedrova, Arlette Poirier

hsimpson
2021-09-30
Välspelad, välskriven och snygg. Gillar miljöerna och tycker att människoödet skildras fint.
JohnTron
2020-05-31
Väldigt bra skådespeleri av Gérard Philipe gör detta till en mycket sevärd film om Amadeo Modiglianos sista tid.
goeran
2018-04-25
Jacques Becker fullföljde i Les Amants de Montparnasse från 1958, om den store målaren Amedeo Modiglianis sista år i livet, ett filmprojekt som den legendariska filmregissören Max Ophüls planerat men ej hunnit avsluta innan sin död. En mycket välgjord och medryckande film snyggt filmad i Ophüls anda med femtiotalets stora manliga filmstjärna Gérard Philipe (som också dog väldigt ung) i rollen som Modigliani.