3.3

Min dotter, min syster

I östra Frankrike mitt under en byfest, dansar Alain med sin 16-åriga dotter Kelly, medan hans fru och deras son, Kid väntar utanför. Just denna dag försvinner Kelly och denna tragedi ödelägger familjen. Alain bestämmer sig för att ge sig iväg och söka rätt på sin dotter, även om det kommer kosta honom allt och kommer ta honom till många mörka platser väldigt långt hemifrån. Hans enda stöd är Kid, som offrar sin ungdom för att följa med sin pappa på denna till synes eviga sökande efter Kelly.

Originaltitel Les cowboys
Alternativ titel Cowboys
Regissör Thomas Bidegain
Manus Thomas Bidegain, Noé Debré
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare François Damiens, Finnegan Oldfield, Agathe Dronne, Ellora Torchia, Antoine Chappey, Maxim Driesen, Jean-Louis Coulloc'h, Gilles Treton, Francis Leplay, Djemel Barek, Mounir Margoum, John C Reilly, Antonia Campbell-Hughes, Iliana Zabeth, Laure Calamy

StureStenhög
2017-08-07
Intressant med en film som klarar av att behandla ett sådant här ämne på ett seriöst och balanserat sätt, det är man inte direkt van med, särskilt inte som svensk. Hur mycket den egentligen handlar om islam kan dock diskuteras, det känns snarare som att huvudfokus är gruppsykologin inom familjen och den ringar-på-vattnet-effekt som uppstår. Det är en händelse och ett beslut som får stora konsekvenser för samtliga familjemedlemmars liv, deras olika sätt att reagera får i sin tur konsekvenser, och det är väldigt intressant att se detta spelas ut. Förutsättningarna förändras också, inte minst bara genom det faktum att tiden går, och det är inte helt lätt att veta vad man ska tycka i slutändan. Jag gillar dessutom att filmen bryter av helt från en väldigt grundläggande aspekt av traditionell berättarstruktur. Stark trea
jonbo
2017-01-18
I början känns det som att den spelar fördomar i händerna och ger en alltför ensidig bild av islam, men sakta och säkert luckras detta upp. Vet inte om den landar rätt, men den väcker ändå andra tankar och ger nya perspektiv under tiden, det ska den ändå ha cred för. Spännande är det också hela resan.