3.4

Les Misérables

Ex-fången Jean Valjean är jagad sedan årtionden av den hänsynslösa polismannen Javert efter att han en gång brutit mot sin villkorliga frigivning. När Valjean går med på att ta hand om fabriksarbetaren Fantines unga dotter, Cosette, förändras deras liv för alltid.

Originaltitel Les Misérables
Regissör Tom Hooper
Manus William Nicholson
Genre Drama, Romantik, Musikal, 2010-tal
Skådespelare Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Aaron Tveit, Samantha Barks, Daniel Huttlestone, Colm Wilkinson, Stephen Tate, Isabelle Allen, Natalya Angel Wallace

Skapad 2019-12-23 av rikirock
Tom Hooper (regissören till \"The King's Speech\") har tagit en av världens kändaste musikaler till den vita duken. Han gör det med en glöd som verkligen syns i filmen och som jag (som publik) k...   Läs mer »

Skapad 2019-12-04 av mazquara
Victor Hugos roman har filmatiserats ett flertal gånger, mest känd är kanske Bille Augusts europudding-version från 1998 med bland annat Liam Neeson och Geoffrey Rush i rollerna. Detta är dock f...   Läs mer »

Skapad 2019-11-02 av Newt
Tom Hooper vann en Oscar för The King's Speech, ett faktum som öppnade upp hans dörrar i branschen rejält. Han tog då chansen att filma sitt drömprojekt – musikalversionen av Victor Hugos bok L...   Läs mer »

hsimpson
2019-06-02
Nejdå, musikaler är riktigt trevliga. I vanliga fall. Här blir det dock platt fall. Berättelsen kanske har sina hål att börja med, men Hooper borde arbeta mer med gestaltningen. Inte så lyckat när man som publik inte hejar på "hjältarna". Filmen är PÅ TOK för lång. Sångerna är monotona, och de flesta av dem är riktigt dåliga. Och så får SBC och HBC agera comic relief på ett sätt som får mig att förlåta Jar-Jar Binks allting. Dessutom blir jag fruktansvärt provocerad av att det tydligen räcker med att klippa håret och sjunga en sång för att få en Oscar. Det var bättre förr. Nu tror jag att jag har gnällt färdigt.
Asmorod
2019-05-02
Fy fan, vad musikaler är skit.
92axha10
2017-10-24
Jag gillade den. Trodde inte jag skulle göra det. Första gången jag ser en version av den här musikalen.
Henkoo
2017-09-24
Crowe helt felplacerad här. Hathaway är bra men har för lite tid för en så lång film. Jag har svårt för denna sortens musikal, jag visste inte att det var en sån film faktiskt. Jag gillar ett par av sångerna men när det är sång-dialog så är det fruktansvärt.
Ghostface
2017-06-22
Detta är ett exempel på att film och teater i samspel sällan blir lyckat. Sångnumren och därmed karaktärerna är svåra att ta på allvar, ofrivillig humor deluxe. Scenerierna är påkostade men känslan av teaterrekvisita går inte att skaka av sig. Russell Crowe klarade sig bäst.
Kayuzuzu
2017-04-20
Oj oj oj så fruktansvärt dålig. Jag älskar musikaler men den här var sååå dålig. Jag vet inte var jag ska börja. Manuset var cheesy, regin var värdelös, jag brydde mig inte om någon av karaktärerna och det värsta av allt: sången gick inte att lida sig igenom. Jag bara längtade tills det var slut.
foppa99
2017-04-13
Har gått o blivit en av mina favoritfilmer
idaho1981
2017-03-30
Hade hoppats på mycket mer då musikalen är ritkigt bra live. Men här har man satsat på kändisar istället för bra sångare. Det medför att de stora körnumren oftast är ritkigt snygga (för där har vi sångare med) medan solo/duetter mm sänker det hela väldigt mycket. Hathaway klarar det bra, även om det blir lite väl melodramatiskt för mig, detsamma gäller Redmayne. Bäst av de större rollerna tycker jag är Barks som Ephonine. Vad Crowe och Cohen gör här har jag ingen aning om, och inte ens en av mina favoriter Bonham Carter får till det tyvärr, ändå gången jag inte gillar hennes skådespel hittills. Sen är ju filmen snygg, det är det inget snack om och vissa snyftstunder finns, men man bryr sig mer om karaktärerna runt om än de lite tråkiga och rättfärdiga huvudkaraktärerna.
hardcore
2017-02-13
Gillar musikaler ibland när jag är på rätt humör och det var jag 5 år efter filmen släpptes och därmed kan ge den ett rättvist betyg. Jag tycker att det var bra att den gjordes på det här sättet. Många klagar på russel crowe men jag tycker han sjöng hel ok.
DonJonas
2017-02-13
Berättelsen är säkert bra men att precis all dialog sköttes med (dålig) såg var katastrof och filmen på tok för lång. Varför sjunger de på engelska i Frankrike?