3.7

Lessons of Darkness

En dokumentär om de stora oljebränderna i Kuwait efter det första Gulfkriget, ackompanjerad av ödesmättad musik och en apokalyptisk stämning.

Originaltitel Lektionen in Finsternis
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog
Genre Kortfilm, Dokumentär, 90-tal

Tonti
2017-12-09
Otroligt effektfull i långa stycken. En av Herzogs höjdpunkter.
kakbakarn
2013-02-11
En betraktelse snarare än en dokumentär, kanske man kan säga. Maffiga bilder och mäktig musik, oftast passar de bra tillsammans. Som vanligt finns det en poetisk touch över Herzogs bilder som jag gillar skarpt. Filmen är lite som Koyaanisqatsi, om den senare bara hade handlat om oljebränder. 3+.
zonk
2012-04-09
Som bäst när det fascinerande bildmaterialet om oljebränderna, de svartnade landskapen & släckningsarbetet får tala för sig självt. Upptakten om krigets fasor känns pliktskyldig, och musiken är ofta närmast komiskt melodramatisk. Ojämn, men sevärd.
KimEkberg
2011-12-08
en film som slår på stora trumman, och på ett bra sätt. inte ofta kan man använda så här fin klassisk muzak utan att det blir överdådligt, men det är just vad det ska vara här. maffig film och otroligt välfotograferad.
annihilat0r
2011-07-05
Werner Herzog i sitt eget nötskal; han älskar att skildra öden på sitt eget vis. Den apokalyptiska stämningen är överhängande från start till mål. Werners röst är tung, förbryllad, känslosam och lika långsint som alltid. Musiken förstärker den tunga skildringen. "Now they are content, now there's something to extinguish again."
kulturkorv
2010-04-26
Sista 20-25 minuterna drar ner fruktansvärt för min del.
Hargulaf
2010-04-23
Herzog lämnar mycket åt betraktaren med sitt unika bildmaterial. Såg om filmen och blev förvånad över att jag hade satt en trea så den blev uppgraderad till en fyra.
amam
2009-05-16
Vackert men väldigt repetitivt. Den svulstiga musiken som skvalar över varenda scen blev också för mycket. En svag trea.
Lanzetta
2009-03-22
Blir väldigt glad över Herzog:s monolog, passar verkligen bra. Sedan har filmen en underbar form, det är så vackert med de svepande helikoptertagningarna. Och musiken sätter prick över i:et. Oljans förklädsel och porträttet av kvinnan och barnet är så starkt.
Dardenne
2009-03-14
Som en blandning av ett utomjordiskt landskap och helvetet. Snyggt och intressant.