3.1

Let Me In

En ung pojke blir kär i en märklig flicka. Hon är vanvårdad och mager men ändå så vacker. Hon ger honom styrkan att slå tillbaks, men hon är inte som andra - hon tål inte solen, hon äter inte mat och för att komma in i ett rum behöver hon bli inbjuden. Hon måste dricka människors blod för att leva. Hon är vampyr.

Originaltitel Let Me In
Regissör Matt Reeves
Manus Matt Reeves
Genre Drama, Skräck, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Kodi Smit-McPhee, Chloë Grace Moretz, Richard Jenkins, Cara Buono, Elias Koteas, Sasha Barrese, Dylan Kenin, Chris Browning, Ritchie Coster, Dylan Minnette, Jimmy 'Jax' Pinchak, Nicolai Dorian, Brett DelBuono

Skapad 2019-11-10 av Andy_B
En rätt bra bit tillbaks i tiden läste eller hörde jag att ”Let me in” skulle vara väldigt olik ”Låt den rätte komma in”. Den källan var inte mycket till källa. Eller så var det ett trick...   Läs mer »

hsimpson
2019-06-10
Bättre än den svenska versionen, och trean är faktiskt nära. Men den kämpar lite i motvind. Vampyrfilmer har aldrig riktigt varit min grej, med undantag för Carl Th. Dreyers 30-talspärla.
Supernaut
2018-03-23
Nästan lika bra som originalet. Snygg och stämningsfull.
2018-01-07
Den här filmen är poetisk och så vackert filmat på något sätt. Konst med kameran. Jag vet inte om skådespeleriet är bra eller ej eller kanske inte ens manuset är bra. Jag ser bara den här filmen som ett vackert konstverk...
KyLLo
2016-09-25
Anledningen till att den här nyinspelningen gjordes var förmodligen att amerikanerna blev imponerade av den svenska originalfilmen, som för övrigt är en av Sveriges absolut bästa skräckfilmer genom tiderna globalt sett. Budgeten är fem gånger högre här. Om endast det var avgörande skulle den här vara fem gånger bättre. Foto och skådespelare är bra, men filmen är spretig och mycket ytligare än originalet. Trogen boken? Jag tror knappast det. Mobbning och vampyrfilmer förekommer nog nästan överallt i världen. Men originalet handlar inte enbart om vampyrer och mobbning. Det är så mycket mer med inramningen, djupet och detaljerna. Jag är ganska säker på att förlagan utspelar sig i den svenska förorten Blackeberg och att den här filmen utspelar sig i den amerikanska delstaten New Mexiko. Det går för det första inte att skapa ett Blackeberg i New Mexiko. Och även om det gått hade det inte varit särskilt trovärdigt. Manuset, känslan och detaljerna finns inte här. Det som gör berättelsen, som berör, väcker tankar, väcker nyfikenhet och lämnar avtryck. Detaljerna och mycket av det unika i den svenska filmen är bortskalat och kvar blir en spretig film som drunknar i Hollywood-träsket. Den får en trea på grund av foto och skådespelare. Som nyinspelning är den dock bedrövlig.
2016-07-31
Bättre än svenska versionen för denna är ju åtminstone trogen boken. Kunde dock ha gjorts bättre. Chloë Grace Moretz gör väldigt bra ifrån sig.
Dutch
2016-04-26
Hur mysig som helst! Och rälig!
foppa99
2016-03-07
nästan lika lyckad som originalet o WOW vilka skådespelare i huvudrollerna
Hogman
2016-01-01
Fint samspel mellan huvudpersonerna, man blir berörd. Känner verkligen med den mobbade Owen. Vampyrscenerna känns sådär, lite väl "dålig trickfilm" över det. Tycker den är väl i klass med den svenska versionen.
Metheuz
2015-05-16
Bra remake men inte riktigt lika bra som Låt den rätte komma in. Lite av den filmens mystik förloras när det är mer förklarat på typisk Hollywoodmanér i Let me in. Var inte så nöjd över Kodi Smit-McPhees prestation heller.
Halofreak92swe
2014-11-02
Chloë Grace Moretz är fantastisk! En av mina absoluta favoriter bland yngre skådisar! Väldigt skön stämning, härligt spännande och grov. Gissar på att den svenska versionen är sämre, kanske ska skita i att se den.