3.1

Lev farligt och dö ung

Ungdomsbrottslingen Nick Romano blir beskylld för ett mord på en polisman. Han påstår att han inte gjort det, och advokaten Morton tror honom. Delvis för att han vet hur det är att komma från slummen och leva på gatan, delvis för att han känner Nick sedan tidigare. När de väl kommer in i rättssalen har de alla emot sig.

Originaltitel Knock on Any Door
Regissör Nicholas Ray
Manus John Monks Jr, Daniel Taradash
Genre 40-tal, Kriminalare, Film-Noir, Drama
Skådespelare Humphrey Bogart, John Derek, George Macready, Allene Roberts, Candy Toxton, Mickey Knox, Barry Kelley

dudson
2019-12-11
Härlig start på filmen! Men man hatar verkligen slyngeln/äcklet som skurken" Fast herr Boggie ser mest nöjd & belåten ut i sin roll. Men han glänser verkligen i rättegången.

2012-04-03
Hårtslående rättegångdrama med politiskt budskap. Bogart är i toppform.
DonActive
2010-08-02
Rättegångsscenerna med Bogart är lysande, knivskarp dialog och total närvaro. Tyvärr är scenerna där i mellan inte alls lika vassa....
thefox
2010-02-28
Den svaga 4a uppstod i slutet som vände filmen till dess fördel. Bogart är riktigt lysande! Märks att det är ett independentbolag som har producerat den (Bogarts eget), detta hade aldrig gått hem hos storbolagen.
Eeler
2007-12-31
Bogart och fotot är lysande men John Derek är inte speciellt bra. Dialogerna mellan Derek och Roberts är under all kritik.
Bomkia
2007-01-15
Coolt rättegångsdrama med en som vanligt fantastisk Bogart. 4a.
Poivoroinen
2004-09-08
Mumsig gammal Bogartrulle där han får briljera mellan raderna. Första fem minuterna är dundersnygga!
shabane
2004-09-07
fyran går till bogart och ett vackert foto.