3.4

Levande mål

En krypskytt börjar terrorisera en amerikansk stad och utser en drive-in biograf till nästa plats att slå till på. Samma kväll ska en pensionerad skräckfilmsstjärna göra ett framträdande på den fullsatta biografen.

Originaltitel Targets
Alternativ titel Before I Die
Regissör Peter Bogdanovich
Manus Peter Bogdanovich
Genre Thriller, 60-tal
Skådespelare Boris Karloff, Peter Bogdanovich, Tim O'Kelly, Arthur Peterson, Monte Landis, Nancy Hsueh

Skapad 2019-12-11 av BobbyPeru
Peter Bogdanovich's debutverk är förmodligen den bästa filmen den före detta mäster-regissören någonsin har gjort. Han fick stor hjälp av B-skräckfilms-regissören Roger Corman, som finansie...   Läs mer »

myslas
2020-03-14
Läskigt aktuell för att vara en 50 år gammal film. Människornas reaktioner känns inte helt realistiska dock. Karloff som vanligt toppen.
gjoob
2016-06-25
Vissa stunder är briljanta, som inledningen och när han prickskjuter från taket. Sedan är det ju dock ett rejält antiklimax. Väldigt ojämn.
Ful_fisk
2015-07-31
Det här var ju rätt lysande, vad glad man blir! Två storylines ihoplappade blandar samhälllskritik, meta, hotfullt mörker och värme. Riktigt häftig och effektfull, och en mindre känd pärla från New Hollywood-epoken. Snyggt jobbat för en lågbudget-debut, mr Bogdanovich! Och hatten av till den oemotståndliga Boris Karloff.
emilstjernholm
2015-01-12
Bogdanovich skapar med begränsade medel någonting väldigt stilsäkert och sevärt. Slutscenen är dock något monoton.
Hypostas
2015-01-02
Bra film, men jag blev tyvärr uttråkad under "den rafflande finalen".
2014-05-28
Har definitivt sina kvalitéer, i synnerhet Mr Karloff. Men bitarna sitter inte riktigt på plats, och tempot är onödigt lågt. Tidens tand har inte farit varligt fram. (6/15)
karlmats
2013-11-03
Karloff är ju rätt skön men i övrigt blir jag inte direkt påverkad av den här filmen mer än att Bogdanovich troligen skulle uppskatta den gamla GTA-klassikern att försöka hålla sig undan polisen på 6 stjärnor så länge som möjligt innan man dör. Också fascinerande att se hur väldigt enkelt det är att köpa på sig vapen och ammunition i USA, det är sannerligen ett uppfuckat land på många sätt och vis.
TheJack
2013-07-01
Bogdanovich plockar isär USA och dess tomma, älskade kärnfamilj; det är alienerade människor som talar förbi varandra, uppslukade av film, TV och radio. När mördaren sitter uppe i tornet gör han det med coca cola och gevär - USA i ett nötskal. Bogdanovich synar film som medium, men låter det spela en roll som både mördare och räddare. Samtidigt låter han åskådaren möta sin värsta mardröm när filmens fantastiska illusioner förvandlas till en dödlig verklighet. Avskalad, smart och kuslig. Min favorit-Bogdanovich hittils.
haajen
2013-03-20
Oerhört tajt och spännande film som fortfarande håller.
100tonvalspäck
2013-02-25
Boris Karloff är strålande och även om filmen länge känns som två mycket olika och oförenliga enheter knyts trådarna ihop lysande mot slutet. Första gången på länge jag känt att en film gärna kunde ha varit minst en halvtimma längre.