2.4

Leviathan

Djuphavsgruvarbetare stöter på ett sovjetiskt vrak och bärgar dess farliga last till sin undervattenbas. Dock visar det sig att lasten var mycket farligare än vad de trott. Nu är hela besättningens liv i fara då något som fanns i lasten smyger runt i mörkret...

Originaltitel Leviathan
Regissör George P Cosmatos
Manus Jeb Stuart, David Webb Peoples
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Richard Crenna, Peter Weller, Ernie Hudson, Daniel Stern, Lisa Eilbacher, Meg Foster, Amanda Pays, Hector Elizondo, Michael Carmine

Raimo_1985
2019-05-20
Den var inte så dum alls! Men det hade varit kul att se mer av monstret, men det kanske blev så snabba bilder av den för att den såg rätt pajig ut. Annars bra skådespelare, bra närvaro, ganska spännande och underhållande hela tiden.
Andreas_
2017-12-03
Fruktansvärt kass idag, såg den så klart när jag var yngre och den var ny och tyckte då att den var helt okej, effekterna var dock bra för sin tid men idag är dom skrattretande, skådisarna är väl okej, några kända namn men ingen som direkt gör sitt livs roll här, en massa dåliga dialoger vilket man kanske får skylla på manusförfattaren och en regissör som verkligen blandade och gav, för efter denna katastrof så gjorde han den lysande western Tombstone. Kan väl säga att filmen är en korsning mellan Alien, The thing och The Abyss men är inte ens i närheten av någon av dessa filmer när det gäller kvalité, betyget blir en svag 1:a och mitt tips är att undvika denna för det är tid som du aldrig mer kommer få tillbaka.
2016-02-21
En blandning av Alien och den då heta the Abyss. Inget att klaga på egentligen, vi har en stabil skara skådisar man känner igen, lite undervattensångest och ett gäng kladdiga effekter som får godkänt. Dock kändes klippningen konstig stundtals, speciellt i slutscenen - vad hände egentligen *L*
Almgren
2016-01-02
Godkänd handling, snygga miljöer och en del bra props och effekter, som tyvärr hamnar helt i skuggan av det stundtals horribla skådespeleriet. I vissa scener kan jag inte fatta att regissören gått vidare utan att ta om replikerna. Minus också för det extremt fult filmade slutet. Amanda Pays no nonsense-karaktär och den rationella läkaren räddar filmen från en etta.
CaptainAwesome
2015-11-07
Det kom tydligen en drös med undervattensfilmer i slutet av 80-talet där kanske The Abyss är den bästa. Med en mild fobi för avgrunden och havet så har jag gett mig in på att se samtliga. Det här kan inte vara monsterskaparen Stan Winstons stoltaste ögonblick, det är rätt lamt. Halvkul ensemble av skådisar, ena halvan av Ensam Hemma-tjuvarna, en fjärdedel Ghost Buster-killar samt RoboCop som gräver silver på havets botten och arbetar för The Man. Fast The Man är en kvinna som är 80-talet personifierat.
idd
2015-03-10
Lite The thing, lite The abyss å en skvätt Alien. Helt klart sevärd!
Oompf
2014-12-16
Betydligt sämre än jag minns att den var. En blandning av The Abyss och The Thing med lite stänk av Alien. Bättre att se var och en av de filmerna för sig och spara tiden det tar att se denna.
TheHorrorfan
2014-06-28
Bra för att vara så gammal, men det är ändå inte min kopp av te tyvärr. Får bli en stark 2a.
FelixLindgren
2014-05-27
En dålig The Thing med robocop i huvudrollen. Då blir det tyvärr väldigt underhållande.
Lidas
2013-09-24
Alltid härligt med en schysst monsterfilm. Påminde mycket om the thing fast under vattnet. Gillade stämningen i början och tyckte den var riktigt otäck. Tyvärr spårade den för mycket mot slutet och blev riktigt löjlig.