3.6

Lexx: The Dark Zone - I Worship His Shadow

Första filmen om gänget på det mycket speciella rymdskeppet LEXX. Presenterar alla karaktärerna som är med i tv-serien. Hur den blåhåriga sexbomben Zev blev Zev, hur töntiga Stanley Tweedle klantade sig, varför mördaren Kai är så deprimerad & när robotskallen 790 först fick syn på sin stora kärlek Zev. Ja, och hur de hamnade på LEXX såklart. Barry Bostwick gör en gästroll som rebellen Thodin.

Originaltitel Lexx: The Dark Zone - I Worship His Shadow
Alternativ titel Lexx: The Movies
Regissör Paul Donovan
Manus Paul Donovan, Lex Gigeroff, Jeffrey Hirschfield
Genre Action, Drama, Komedi, Fantasy, Mini-serie, Science Fiction, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Barry Bostwick, Ellen Dubin, Michael McManus, Eva Haberman, Brian Downey

Starkbröl
2023-02-12
Om man förutsätter att "90min" är fel, och att denna Filmtipset-post egentligen gäller hela första säsongen (fyra "filmer"), så blir det något lättare att betygsätta, första "filmen" fungerar ju inte alls fristående. Lexx är helt otroligt sprudlande av idéer och unicitet, jag kan inte kalla den "bra" men den är otroligt intressant och stimulerande, i idérikedom och allmänt spektakel påminner den mig om Femte Elementet eller Lynchs Dune. Nästan omöjlig att ge ett samlande betyg, därför, och egentligen helt hysteriskt B med fruktansvärda effekter och en rätt så randomknarkig storyline men helt klart en av de produktioner som är allra mest värda en vettig reboot eller en funktionell långfilm.
Korben_Dallas
2014-05-02
jäklar vilken grym pilot och att jag förresten missade serien som barn är ju en enorm Hinch-Factor. Måste även tillägga att denne Zev faller mig mer i smak än den senare men båda har sina kvalitéer.
MinotaurKing
2010-10-08
klassisk serie.
k1ngk0ng
2010-02-25
Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja ,ja och åter JA!
sfrank
2009-11-28
fulkul klassiker med fantastiskt rolig cgi
gråkatt
2009-10-24
jag är lite besperat vad kan man få tag på lexx filmerna dom går ju inte att köpa var som hellst snälla hjälp
ekback
2009-05-10
Den får en 4:a eftersom serien är så skön :) Sen är denna film såklart även en bra introduktion till karaktärerna i serien. Serien är riktigt mysko ibland men samtidigt har den en rätt intressant övergripande story. När serien gick på tv för en massa år sedan blev det många sena nätter hehe :)
Cyphax
2008-05-08
Nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej och åter NEJ!
Harkaiden
2008-03-16
Visst, jag var skeptisk under första avsnittet/filmen, men ju mer man ser, ju mer inne i serien blir man. Den lyckas vara underhållande, intressant och skitrolig. Den får mej att skratta. Stark trea känns bättre än svag fyra.
Hoppandesoffan
2008-03-16
så jäkla sjukt bisarr film/serie; definitivt något av det mest originella och underhållande scifi jag sett. tokdiggar verkligen att de vräker på med effekter hela tiden trots att deras budget ligger under makaron-nivå (låg alltså).