2.9

Liar, Liar

Advokaten Fletcher har en förmåga att tala sig ur de mest absurda situationer, och han har ständigt en trovärdig lögn på lager. Men när sonen Max blåser ut ljusen på sin födelsedag önskar han sig att hans pappa under en enda dag ska hålla sig helt till sanningen. Max önskan slår in - och Fletcher upplever den mest komplicerade dagen i sitt liv. Hela tiden hör han den brutala, oförvanskade sanningen komma över sina läppar - och innan dagen är slut håller han på att förlora både jobb och familj.

Originaltitel Liar Liar
Regissör Tom Shadyac
Manus Stephen Mazur, Paul Guay
Genre Fantasy, Komedi, 90-tal
Skådespelare Jim Carrey, Maura Tierney, Justin Cooper, Jennifer Tilly, Amanda Donohoe, Swoosie Kurtz, Cary Elwes, Anne Haney, Mitch Ryan, Cheri Oteri, Krista Allen, Christopher Mayer, Eric Pierpoint, Randall 'Tex' Cobb, Jason Bernard

Skapad 2019-12-09 av Anonym
En av Jim Carreys kanske sämre rollprestationer; men han är ändå bra. Filmen är en typisk Carrey-komedi där han spelar pappa till lille Max och advokat Fletcher. Eftersom han är en upptagen adv...   Läs mer »

dudson
2020-03-04
En total manisk Carey som är briljant i sin flippade roll#) Men det blir lite to mutch ibland""
Ful_fisk
2020-01-20
Rolig Jim Carrey-film som hittar en hygglig mellangrund mellan Carreys överspel och den lite sliskiga familjeintrigen. Jag förstår att man kan ha svårt för Carreys spelstil, men själv garvar jag åt väldigt mycket av det han gör här! Egentligen fungerar intrigen rätt bra också, det är mest bara musiken som blir sliskig. Allt som allt knappast någon stor film, och inte lika rolig som t ex Ace Ventura, men en trivsam komedi med oväntat lyckat samspel mellan Carrey och sonen i filmen.
yrkeschaufföre
2019-04-07
Jag har sett den några gånger så jag vet vad jag får, om jag sett den för första gången nu hade den fått lägre betyg.
NoWireHangers
2018-07-17
2005-03-17 skrev jag att filmen är rolig "men hade varit bättre utan allt gullegull". En del sånt är det men det stör mig inte lika mycket den här gången. Det blir aldrig översliskigt och det är ju far-son-relationen som ligger till grund för premissen, att advokaten Carrey måste tala sanning en hel dag. Det skapar en hel rad komiska situationer, vissa mer lyckade än andra, ofta fånigt och överdrivet men nästan alltid roligt och ofta "skratta högt-roligt". Höjer till en svag fyra.
yrkeschaufföre
2018-05-14
Nu några år senare när jag sett Carrey agera i helt vanliga roller är det lite tragiskt å se honom grimaser sig igenom filmen. Trots detta är det en rolig film med många poänger och ett gulligt slut.
2018-02-15
Lika usel som de flesta filmerna med Jim Carrey...
myslas
2017-11-12
Överspelandet av Carrey är något jobbigt i början men premissen är så bra att så fort han inte kan ljuga så blir det väldigt roligt.

2017-11-08
Carrey er jo ganske morsom.
2016-10-16
En av de bättre filmerna Jim Carrey medverkat i. Något mästerverk är det ju inte men det är i alla fall en tokrolig, fartfylld och underhållande komedi med ett bra budskap. Och skådespelarna gör också bra ifrån sig. Svag 5:a.
Dream
2016-07-09
Toppen film ifall man vill ha en rejält överspelad film med galen humor! Ifall man inte lyckas skratta när man ser denna en ända gång, då är man nog ganska slut som människa och död inombords.