2.6

Licens att döda

Jonathan Hemlock är en konstlärare och samlare som finansierar sin hobby genom att jobba för en statlig byrå med annorlunda uppdrag. Han får ett fall att hitta en person av ett klättringsteam som är en rysk mördare. Han måste därmed följa teamet på en expedition.

Originaltitel The Eiger Sanction
Regissör Clint Eastwood
Manus Hal Dresner, Warren Murphy, Rod Whitaker
Genre Action, Romantik, Thriller, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, George Kennedy, Vonetta McGee, Jack Cassidy, Heidi Brühl, Thayer David, Reiner Schöne, Brenda Venus

labi
2020-09-06
B-filmskänsla och rörig handling. Enda ljuspunkten är fint skådespeleri av Jack Cassidy och George Kennedy.
RustyFilm
2018-02-26
En hel del Bond stuk på det här. Men det saknas struktur och charm. Visst finns det en del hissnande bilder från bergsklättringen. Uppiggande med lite svindelkänslor, men det räcker ju inte så långt. Tidens tand har nog gnagt rätt så hårt på den här rullen, den då troligtvis humoristiska och coola dialogen är inte så fräsch idag.
Raimo_1985
2017-02-15
Bra skit men alldeles för sexistisk.
dudson
2016-05-20
I thought I leye of Rape. But I mayby chanced My mind ;) You Asshoooooleeeeee. lady Why dont u get your self Screwed. Sköna kommentarer. Men filmen är mer än måttligt seg.
Almgren
2013-11-25
En film som trots sin coola titel och lovande premiss lyckas vara ett riktigt utdraget sömnpiller. Ingenting nämnvärt händer förrän i slutet, och knappt ens då.
Berniey
2013-03-04
En film som passerat mig obemärkt tills igår o det kunde gott förblivit så.
Adoniram
2012-10-24
Den här kan inte ha ansetts som bra ens när den var ny och den har inte blivit bättre med åren. Godis för klättrarfreaks möjligen, inte vet jag.
ClintanTheKing
2012-05-05
Inte bland Clints bättre filmer, men samtidigt är den inte dålig. Faktiskt en av dem bättre klättringsfilmerna jag har sett. Klättringscenerna är riktiga häftiga. Clintan som lärare - nja... Men som mördare/bergsklättrare - hell yeah! Jag ger filmen en stabil trea.
Halofreak92swe
2012-03-07
Trodde den skulle vara bättre, men den var ändå rätt underhållande. Clintan är ju anledningen till varför man ser filmen. Men ska man se klättringsfilmer så är Cliffhanger och Vertical Limit mycket bättre.
Jocke_eriksson
2012-01-23
Sämre variant av James Bond. Inte någon av Clintans mest minnesvärda roller.