3.3

Licorice Pizza

Filmen följer den 25-åriga Alana och den 16-åriga Garys uppväxt i det tidiga 70-talets San Fernando Valley i Kalifornien.

Originaltitel Licorice Pizza
Regissör Paul Thomas Anderson
Manus Paul Thomas Anderson
Genre Drama, Komedi
Skådespelare Alana Haim, Cooper Hoffman, Sean Penn, Tom Waits, John Michael Higgins, Christine Ebersole, Bradley Cooper, Harriet Sansom Harris, Skyler Gisondo, Nate Mann, Benny Safdie, Maya Rudolph, John C Reilly, Joseph Cross

Adeoo
2022-11-01
Jag är ett stort Paul Thomas Anderson-fan och jag tycker inte han har gjort ett fel än så länge, Licorice Pizza är det bästa han har gjort sen The Master. Jag tyckte att den var underhållande från början till slut och när den slutade så ville jag ha mer. Jättebra debut från Cooper Hoffman och jag ser framemot att se mer av honom. Likaså med Alana, deras relation och kemi var perfekt.
jonbo
2022-10-18
Snäll trea tror jag. Gränsar till tråkig.
Mr_AG
2022-09-16
En rätt svag trea. Ville verkligen gilla den mer än vad jag gjorde.
pelikan
2022-08-18
(såg den i februari) Jag minns att den var tråååkig. Men varför?
Ghostface
2022-04-10
När man överger idén om att filmens historia ska vara en strukturerad historia och accepterar att filmen består av scener som inte nödvändigtvis har nåt sammanhang med det som har hänt innan blir filmen mer underhållande. Förutom den visuella tonen finns det även något skevt över den här filmens karaktärer och relationer som man sällan ser annars i Hollywoodfilmer idag och som är uppfriskande. Den existerar helt utan moraliska pekpinnar och som tittare blir man motsatsen till att bli predikad för.
HerrNenne
2022-04-04
2022-03-28: Känns meningslös. Hyfsad 70-talskänsla men det leder ingenstans och varken episoderna (praktiskt taget sketcher) eller karaktärerna är uthärdliga.
Ful_fisk
2022-03-28
Flyter mest på och kommer aldrig riktigt igång, och jag blir inte klok på vad den egentligen vill säga. Men visst är det stämningsfullt och filmen har ju sin egna stil. Någonstans i mitten dyker Bradley Cooper upp och hela filmen lyfter till en helt ny nivå. Efter det kapitlet går den tillbaks igen. En väldigt märklig film, och jag var inte överdrivet förtjust i den. Förstår att somliga som inte är PT Anderson-frälsta skulle stänga av. I slutändan regissörens kanske svagaste film i karriären, men ändå sevärd för sina styrkor. Framför allt då Bradley Coopers Jon Peters-sekvenser, länge sedan jag skrattade så åt en film! Bara den biten gör ju filmen omistlig, och gud vad jag drömmer om att resten av filmen hade varit lika fantastisk.
goeran
2022-03-25
Paul Thomas Andersons Licorice Pizza är en rätt lättviktig film men den duger väl för en stunds förströelse. Betyg 3.
djonipony
2022-03-23
Snygg och lite gullig men kommer lätt falla i glömska. Hoppas nästa PTA blir något med mer tyngd, en klassiker. Det är länge sedan Boogie nights och TWBB släpptes nu.
DashX
2022-03-23
Nä. Jag blev uttråkad efter ett tag.