3.4

Lida

En framgångsrik författare råkar ut för en bilolycka mitt ute i obygden men har turen att bli omhändertagen av en ung kvinna. Kvinnan visar sig vara ett stort fan av författaren och hans böcker om hjältinnan Lida. Men när han låter henne läsa sitt senaste manuskript och hon inser att han ämnar ha ihjäl Lida i nästa bok vänds hennes välvilja och den hemtrevliga stugan blir ett mardrömslikt fängelse. Filmen baseras på en Stephen King-roman.

Originaltitel Misery
Regissör Rob Reiner
Manus William Goldman
Genre Drama, Thriller, Skräck, 90-tal
Skådespelare James Caan, Richard Farnsworth, Frances Sternhagen, Lauren Bacall, Kathy Bates

Skapad 2019-12-22 av
Lida är en film som är baserad på boken med samma titel skriven av Stephen King. William Goldman har gjort om boken till ett filmmanus. Även om vissa detaljer är ändrade gör det inget, känsla,...   Läs mer »

AngelsDiary
2018-03-01
Jävligt bra.
Norpan0
2018-01-11
Fortfarande riktigt bra! Faktiskt inte så daterad, fastän det gått nästan 30 år sen filmen gjordes. Märks mest på förläggarens kläder och frisyr, faktiskt. (Om man bortser från frånvaron av datorer och mobiltelefoner, så klart.)

2017-12-06
Anne Wilkes må være en av filmhistoriens beste psyko. Caan er også bra. Kanskje Kings beste ikke overnaturlige filmatisering.
Dream
2017-12-02
Inte så mycket introduktion utan det är ganska så rakt på från start, Paul Sheldon "James Caan" halkar av vägen i en snöstorm och vips vaknar han upp i en främmande persons hus. Det är ingen "Normal" person som bor där utan det är en psykopat.... Filmen blir ju dessutom ännu mer obehaglig när man sitter och funderar på liknande fall från verkligheten t.ex. "Josef Fritzl" - (Jo jag vet att det var hans egen dotter han låste in så kanske lite lättare, men ändå!) Poängen är att ifall du har otur och stöter på fel person i verkliga livet så kan livet förvandlas till en mardröm och det gör denna historia relevant samt lite läskig. Till sist måste ju även sägas att "Kathy Bates" gjorde sin livs roll vilket hon sedan fick en välförtjänt (Oscar) för. Utan att överdriva trots en del bra roller i bagaget, men bättre skådis än så här blir hon aldrig.
LadyFlanders
2017-12-01
Sänkte till trea, för den här typen av film är ju faktiskt inte min tekopp. Men jäklar vilket skådespeleri, av James Caan. Bates upprepar ju bara allt på parkeringen i Stekta gröna tomater.
GroundhogDave
2017-12-01
Psykot får mig att tänka på min handläggare på arbetsförmedlingen. Livet liksom den här filmen är en välskriven sadistisk buskis.
Nalleman
2017-11-28
Riktigt bra! James Caan och Kathy Bates klockrena i sina roller!
2017-09-11
Höjer betyget till 5 nu för det är väl trots allt värd tycker jag.
RustyFilm
2016-12-07
Film är för mig ett flöde av olika miljöer, vyer och stämningar som möter mig i bildform. Här finns inte det flödet eftersom det hela utspelas i ett hus av endast två personer och detta i 1,5 timmar. Det är gjort efter en bok av Stephen King (och passar nog bäst som bok så bilderna kan skapas med den egna fantasin). Strunta i mitt snack om bildflöde. Det har var så spännande så ovan kan man i princip överse med. Det är nog så att galne Annie Wilkes måste ses, se den.
2016-10-23
En av de bättre King-filmatiseringarna som gjorts. Lika bra som boken är den ju inte och filmen har man gjort en del ändringar och Annie är inte riktigt skrämmande i filmen som hon är i boken. Men bortser man från det så är det här faktiskt en väldigt bra och spännande film med väldigt bra skådespelare.