2.2

Liftaren

Collegeparet Grace och Jim ger sig ut på bilvägen inför Spring Break. Längs vägen plockar de upp en liftare, John Ryder, men de ångrar sig snart då mannen börjar ge dem obehagskänslor. Värre blir det när folk börjar dö längs vägen, de finner sig förföljda av den mystiska liftaren och plötsligt inser de att de själva står som misstänkta för de hemska dåden.

Originaltitel The Hitcher
Regissör Dave Meyers
Manus Eric Red, Jake Wade Wall, Eric Bernt
Genre Drama, Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Sean Bean, Sophia Bush, Zachary Knighton, Neal McDonough, Kyle Davis, Skip O'Brien, Travis Schuldt, Danny Bolero

vonadel
2021-01-20
Ännu en "får-kolla-på-den-innan-Netflix-tar-bort-den". Min första tanke var också att Sean Bean var helt felt castad i rollen. Går ju inte att jämföra med Rutger Hauer från originalet. Får ändå godkänt, men se hellre originalet. 5/10
Andreas_
2020-08-30
Herregud...kan nog vara en av dom sämsta remakes jag någonsin sett...tar nog priset med Evil Dead som sämsta remake av en riktig klassiker...nu var det väldigt många år sedan jag såg originalet av The Hitcher men kommer åtminstone ihåg att den hade atmosfären och Rutger Hauer som var helt lysande som den psykotiska lifaren, t.o.m C Thomas Howell och Jennifer Jason Leigh i originalet var riktigt bra och trovärdiga medans dom nya C-skådisarna i denna värdelösa film är katastrofalt dåliga och även Sean Bean som den nya psykotiska liftaren är totalt värdelös, han är så fel för rollen att jag vet inte ens vad dom som har castat filmen har tänkt på...han är inte läskig för en sekund utan bara patetisk...detta var den tredje kult skräckisen som Michael Bay producerade en remake av...första var texas chainsaw massacre som blev riktigt bra, kanske för att regissören var betydligt bättre också, den andra Friday the 13th vilken var helt okej faktiskt men detta var rena misären att titta på...och med en sån dålig och orutinerad regissör som Dave Meyers som bara gjort kassa musikvideos tidigare så kanske man borde ha förstått vad detta skulle leda till...storyn är väl ungefär som originalet men huvudpersonerna är ju bara för otroligt korkade i denna att man kan inte sluta slå sig för pannan och tänka, är manusförfattaren efterbliven? hursomhelst...vad än orsaken är så är mitt tips att undvika denna till varje pris och försöka se originalet istället som faktiskt har en härligt läskig och välgjord charm över sig, speciellt med en fenomenal Rutger Hauer, betyget för denna hemska remake blir det lägsta...ett riktigt stort minus framför den begravna 1:an....och detta är 90 bortkastade minuter som jag aldrig mer får tillbaka....
Hanness
2016-10-22
Totalt poänglös remake.
Mysoxen
2016-07-14
Varför? Det är lite som remaken av evil dead lika dåligt och meningslöst. Det är då bättre att se dem gamla filmerna som hade känsla istället för en yta som krackelerar vid första ögonkastet.
thebully
2015-09-30
Det är en remake. Den är ganska ny. Producerad av Michael Bay. En brud från One Tree Hill i huvudrollen. Ett solklart betyg från start!
StureStenhög
2014-05-20
Inte så väldigt mycket sämre än originalet faktiskt. Den filmen hade Rutger Hauer, och det har inte denna, det är väl den väsentliga skillnaden. Sean Bean är dock ganska bra i liftar-rollen han också. Annars är det i princip samma film igen, och även denna gång gillar jag miljöerna, de är väldigt tacksamma för en sån här sorts film, och det har båda versionerna tagit tillvara på. Den här remaken har dock helt klart en känsla av trött massproduktion över sig, men den är hyfsat underhållande, och så länge man inte sätter förväntningarna högre än så, så tycker jag att den funkar
lucius
2014-02-20
Förstår inte hur man kan få göra en näst intill identisk kopia på en annan film om man dessutom ska göra den sämre.
Raggarn
2013-11-17
Nej, nej, nej! Filmen är spännande, JA. Sean Bean är även ruggigt bra som psycho. Tyvärr är denna remake bara korkad och ologisk. Orginalet må va lite korkad i sin charm, men det här tar ändå priset. Poliserna är något så hejdlöst vrickade så man tror bara inte det är sant. Samma gäller även våra huvudroller. Jag kom på mig flertalet gånger med att slita mitt hår. Ingen i filmen tar ett vettigt beslut under 80 min. Sean Bean verkar ha satt gps på de bägge ungdomarna för hur dom än bär sig åt så dyker han bara upp. Sean Bean höjer detta praktfiasko till en 2a. Nästa gång ser jag om originalet i stället.