2.9

Liftarens guide till galaxen

När jorden förgörs av vogonernas röjningsflotta för att bana väg för en intergalaktisk motorväg gör Arthur Dent sällskap med sin vän Ford Prefect (som visar sig vara en forskande resenär för en elektronisk reseguide kallad Liftarens guide till galaxen). På sin resa genom universum möter de Zaphod Beeblebrox, en tvehövdad galaktisk ex-president och dennes mänskliga kamrat Trillian. Resan tar dem från resterna av Jorden till Milliways som är en restaurang vid universums slut. Miniserie baserad på Douglas Adams klassiska bok med samma namn.

Originaltitel Hitch Hikers Guide to the Galaxy
Regissör Alan J W Bell
Manus Douglas Adams, John Lloyd
Genre Mini-serie, Science Fiction, Komedi, 80-tal
Skådespelare Simon Jones, David Dixon, Sandra Dickinson, Mark Wing-Davey, Peter Jones

Punkliv
2014-07-06
Kasst, men går att se. Inte i närheten av boken.
sawa
2012-12-20
Nu har jag sett båda versionerna: BBC-versionen från 1981 är längre och innehåller förstås mer fast den känns lite gammal och långsam. Den nya från 2005 är det lite mer fart i och kunde gott varit lite längre, böckerna innehåller ju så mycket mer! Skulle jag bara se en av dem så blir det 2005-versionen.
Forrrs
2012-01-06
Tyckte att skådespelet från Arthur och Fords skådespelare var riktigt dåligt, Ford hörde mer hemma i en gammal dålig porrfilm. Vogonernas utseende funkade inte alls, dom såg ut som några gröna djävulsliknande varelser vilket inte alls funkade. Och eftersom att allt nästan var taget direkt från boken så läser jag hellre den än se serien. Gillar den sjukt bra filmen från 2005 mycket mer :)
Sora
2010-08-20
En del starka vackra scener. En alldeles för blaffig, alldeles för många intryck för snabbt och en humor som bara undantagsvis fungerar på mig.
Greystalker
2010-01-23
Bättre än filmen men det känns som om den är gjord av en estetklass som älskar boken och ville försöka sig på att göra en egen hyllning. Amatörmässigt och fjamsigt men det funkar hyfsat.

2009-12-19
Åh, klockren!
martineden
2009-06-30
Ganska charmig och bättre en den senaste inspelningen. Gillar den torra brittiska humorn. Godkänt.
oliver_twistor
2008-09-11
Nja. Jag måste nog läsa boken. Allt går för snabbt och det är alltför mycket information för att passa filmmediet, tror jag.
JohanByske
2008-06-19
Om ni läst boken se INTE denna film. Gå och titta på målarfärg som torkar istället, det är roligare.
guaruska
2008-05-11
Bättre än remaken, som vi får kalla den senaste, eftersom den är i stort sett en kopia på denna bbc produktion. Långsam som oftast och inget man kollar på i ett streck. Men väldigt intressant och spännande idé. Remaken borde varit så mycket bättre.