2.7

Lika barn leka bäst

Paret Smith får reda på att deras äktenskap inte är giltigt och då börjar saker hända.

Originaltitel Mr. & Mrs. Smith
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Norman Krasna
Genre 40-tal, Komedi, Romantik
Skådespelare Gene Raymond, Jack Carson, Carole Lombard, Lucile Watson, Robert Montgomery, Philip Merivale, William Tracy, Charles Halton

2016-08-02
Det här var tråkigt och inte alls särskilt kul. Jag gillar annars screwball komedier ifrån 40-talet men detta kändes bara platt och trist. Som många andra sagt så kommer den aldrig igång. Har inget tempo. Och karaktärerna känns för ointressanta och osympatiska tillsammans för att man ska bry sig.
Ful_fisk
2015-03-20
Det största felet en romantisk komedi kan göra är att låta den spända stämningen mellan huvudkaraktärerna nå den nivån där man som tittare helt enkelt inte vill se karaktärerna bli ihop på slutet. Den här filmen gör det misstaget. Det är svårt att sympatisera med någon av dem och man hejar således inte på någon, vilket gör att man helst vill att de båda ska glömma varandra, gå vidare med sina liv och filmen kan ta slut. I övrigt skrattar man inte nämnvärt heller. Alfred Hitchcock kunde göra bra komedier, men det här är inte en av dem.
2015-01-25
När det kommer till Hitchcock så har jag med ytterst få undantag sett alla hans filmer. Att upptäcka att han så sent som 1941 regisserade en komedi och inte minst en screwballl-komedi var aningen överraskande. Mindre överraskande var det att jag efteråt rangordnar denna film långt ner på listan över bra filmer från Hitchcock. Detta är dock inte dåligt och saknar heller inte humor, Carole Lombard är dessutom, som vanligt, riktigt bra. En Ok film.
1x4x9
2014-11-01
Kanske var den roligare när den kom för 70 år sedan. Nu känns den tandlös, fånig och tämligen meningslös.
picklessmulan
2014-06-17
Nja hade hoppats på mer!! Man väntar hela filmen på att den ska komma igång men det sker aldrig. Sevärd men inte mer och inget man ser om igen!
Engravadlax
2013-10-12
Nae.
KimEkberg
2013-08-22
en av de tråkigare komedierna jag har sett, ibland fattar man att det försiggår ett skämt, men inte hur. problemet är väl främst att robert montgomery är helt tråkig, och att hans motståndare egentligen är den sympatiske och den man hejar på. Carole Lombard är väl aningen mer begriplig, vilket för slutet till ett stort frågetecken. jag trodde på förhand att de skulle döda ihjäl varandra som i bradgelina julies remake, och det hade helt klart varit ett trevligare öde.
Tonti
2013-08-21
Första halvan är okej men det blir allt mer tydligt under filmens gång att Hitchcock inte har hjärtat med i projektet och dessutom tycks missförstå screwballgenren kapitalt. Det är långsamt, oskarpt och inte roligt. Känns som helhet hafsig.
TobiasRydén
2013-08-04
Kan inte bli högre betyg än en ljummen trea på grund av det torftiga manuset. Knappast den mest fartfyllda screwballkomedi man sett, den sista halvtimmen känns den som att den mest vill döda tid - man vet långt i förväg hur den ska sluta. Några kul scener finns, och Hitchcock ska inte bära hundhuvudet för bristerna.
sirkurt
2013-04-03
Jag gillar inte när karaktärer i filmer beter sig som om de vore 5 år vilket de gör här men samtidigt var det en ganska charmig och lite småmysig film utan att jag blir särskilt engagerad och väldigt väl regisserad såklart det är ju Hitchcock! Skådespelarna var också bra särskilt Carole Lombard men själva storyn var inte mycket att hänga i julgran.