Likbrännaren

En man som jobbar på ett krematorium under andra världskriget ser fördelar med nazismen och möjligheterna att kremera upp till tusen döda åt gången. När han upptäcker att hans egen fru och barn har judiskt blod, vänder han sig plötsligt mot dem också. En grotesk och ytterst svart humor ligger i grunden till detta starka drama.

Originaltitel Spalovac mrtvol
Alternativ titel The Cremator
Regissör Juraj Herz
Manus Juraj Herz, Ladislav Fuks
Genre Drama, Komedi, Skräck, Thriller, 60-tal
Skådespelare Rudolf Hrusínský, Vlasta Chramostová, Jirí Menzel, Ilja Prachar, Vladimír Mensík, Jirí Lír, Jana Stehnová, Milos Vognic, Zora Bozinová, Eduard Kohout

andmoreagain
2019-12-03
Mest chosig men med ett innovativt och rappt montage.
Dream
2016-04-23
Helt okej! Fast alldeles för mycket monologer och svammel innan det börjar hända något, men dem sista 20 minuterna är dock bra. Jag hade föredragit ännu mer av den briljant aggressiva filmningen och mer psykologisk musik, istället för dessa monologer. Nåväl! Men Introt, den utsökt häftiga filmningen och dem sista 20 minuterna. Gör att den är värd en 3a. (Hade gärna sätt en remake på denna, som är Mer psykologisk, Mörkare ton och Ännu råare!)
Powha
2016-02-08
Genre drama, komedi, thriller, skräck, har svårt att se det komiska i detta.
Volantis
2015-06-04
En halvdan B-skräckis. Varken mer eller mindre.
papabobadiof
2015-04-24
Sjukt obehaglig film - "Disturbing" skulle vara det rätta ordet, men kan inte riktigt hitta något motsvarande ord på svenska... Huvudpersonens ständiga monologer stör inte tycker jag, utan liksom ger filmen ytterligare en dimension av skruvad pervers andlighet. Och den klassiska musiken som genomsyrar hela filmen är superb (sneglade Kubrick på denna filmen när han gjorde Clockwork Orange månne?). Sist men inte minst vill jag slå ett slag för det oerhört snygga (och likaledes störda) förtexterna med iturivna foton. Genialiskt!
AlbinWesley
2015-04-23
Någon annan kunde inte slita sig från filmen, själv önskar jag att så var fallet även för mig. Jag finner det onekligen fascinerande hur filmen är klippt, väldigt aggressivt. Fotot är i övrigt genomgående skevt och oväntat, intrikat. Tyvärr hinner jag knappt se allt detta eftersom det hela tiden pratas - på tjeckiska. Det betyder att jag måste läsa text hela tiden. I slutändan blir det för mycket information att ta in, jag blir överbelastad. Filmen förtjänar säkert en fyra men jag mäktar inte med.
Raimo_1985
2015-04-16
En resa djupare och djupare in i vansinnet. Jag uppskattar nog mest hur filmen bygger på ljud och det visuella.
Astrojacob
2014-12-14
Surrealistisk horror som för tankarna till Poe och Kafka, men utmynnar i obehaglig antisemitism o psyksjuk idealism. Synnerligen suggestiv kamera blir en stark klassisk Horror-Fyra.
Sangraal
2014-08-22
Ren filmkonst. Tänkte att jag skulle börja se lite av filmen för att se klart den senare, men jag kunde helt enkelt inte slita mig, utan var tvungen att se klart den från början till slut. Helt fantastisk, inte en tråkig sekund. Se den och se till att vara helt fokuserad när du gör det.
Engravadlax
2014-07-21
Jo, lite imponerande för sin tid är det. Fast underlig musikplacering. Och ganska trist.