3.1

Galna av lycka

Beatrice och Donatella träffas på ett mentalsjukhus i Toscana, men beslutar sig för att ta sig därifrån och ge sig ut på en roadtrip. En resa med många känslomässiga toppar och dalar tar vid.

Originaltitel La pazza gioia
Alternativ titel Like Crazy, Folles de joie
Regissör Paolo Virzi
Manus Paolo Virzi, Francesca Archibugi
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti, Valentina Carnelutti, Marco Messeri, Sergio Albelli, Tommaso Ragno, Luisanna Messeri, Francesco Lagi, Giada Parlanti, Paolo Vivaldi, Anna Galiena, Alice Terranova, Chiara Arrighi, Fabrizio Brandi

idaho1981
2022-02-19
Välspelad och snygg italiensk film. Man både skrattar och gråter om vartannat.
KyLLo
2021-07-04
En film på italienska som jag tycker känns så dansk i stilen. Två galna kvinnor med starka karaktärer i centrum. Den ena av huvudpersonerna är en rastlös och mycket pratglad impulsmänniska som inte har några spärrar och sällan tänker på vad andra ska tänka och tycka, en person som tittare både lär älska och avsky. Oavsett måste jag säga att det är underhållande när hon gör just sånt som man enligt oskrivna regler aldrig bör göra. Lättsam berättarstil med bra flyt och svart humor. Bra skådespelare och fina miljöer. I längden tyckte jag dock att den blev lite monoton och att intresset dalade, men som helhet en sevärd, intressant och överraskande film.
Albion
2021-06-07
Pendlar friskt mellan högt och lågt med en genomgående skränig ton. Och visst finns det bitar av underhållningsvärde här och var men det blir en lång film till slut. Betyget stannar vid en svag 3;a, dvs 3-
swampblues
2018-10-28
Den här filmen borde ingå i utbildningen för alla som läser psykiatri. Mycket trovärdiga karaktärer.
asasae
2018-10-28
Handlade mer om miserabla människor än om lyckliga. Inte en särskilt trevlig film, mycket skrik och mycket tjafs och misslyckanden i livet. De två huvudrollsinnehavarna spelar dock väldigt bra och övertygande, drogmissbrukare och psykotiska som de är.
Robodan
2017-10-04
Håller med båda nedanstående. För mig gjorde det starka slutet att hela filmen lyfte till en fyra
sirkurt
2017-06-12
Vilken underbar, levande film. Tragisk och komisk på samma gång. Fantastiskt skådespeleri och så gripande och vacker i slutet.
StureStenhög
2017-05-14
En underhållande resa där man har lyckats bra med att hitta en balans i två huvudkaraktärer som man kan sympatisera med samtidigt som det känns helt rimligt att de inte bör springa runt fritt i samhället. Valeria Bruni Tedeschi är bra i sin roll, men det går inte att komma ifrån att det blir lite påfrestande att spendera två timmar med hennes karaktär. Till viss del är det nog dock meningen. Manuset hade gärna fått vara lite tightare, men man får iaf bättre och bättre förståelse för karaktärerna under resans gång, och det hela landar på en ganska bra not till slut. Svag trea