3.3

Liljorna på marken

En arbetslös byggnadsarbetare söker sig västerut i Amerika i jakt på jobb. Efter vägen passerar han en grupp tyska nunnor vilka stationerat sig på en avlägset belägen farm. Där gör han så ett kort stopp för att se om sin bil efter en lång resa. Men nunnorna ser hans ankomst som ett svar på sina böner om att få bygghjälp till en planerad kyrka, och hans vistelse blir längre än planerat.

Originaltitel Lilies of the Field
Regissör Ralph Nelson
Manus James Poe, William E Barrett
Genre 60-tal, Drama, Komedi
Skådespelare Sidney Poitier, Lilia Skala, Lisa Mann, Isa Crino, Francesca Jarvis

Astrojacob
2016-04-18
Småputtrig feelgood. Lite tramsig första halvtimma men växer sakta till en knapp men svag Fyra. Ay-man!
Adoniram
2015-10-18
Sidney Poitier gör det bra i en tacksam roll. Kanske ingen Oscarsvinnare i dag, men en lättsam och småmysig film med lite nostalgivibbar.
filmfreak1
2015-07-06
En film med hjärtat på rätt ställe.
2015-01-06
Man kan inte annat än fullständigt falla för den charm och kompetens som Sidney Poitier levererar som skådespelare här. Det är också en film med en härlig humor. I en film som handlar om en svart man som blir vänner med en grupp tyska nunnor som han lär tala engelska är som ett perfekt upplägg för humor. Nu är detta en film som inte bara förlitar sig på humorn utan i allt detta finns ett varmt drama och även här levererar Poitier. Han var förtjänt av sin Oscarstatyett. 4-
ClintanTheKing
2014-04-21
Oj vad härlig film detta var då! Sådan fin stämning rakt igenom med mycket blandade känslor. En utmärkt dramakomedi kan man också sammanfatta det hela. Sidney Poitier gör lätt en av sina starkaste roller.