3.2

Lilla Prinsessan

Historien utspelas i England, tiden är 1899 och England ligger i krig med Sydafrika. Lilla prinsessans far är kapten i Engelska armén och kallas ut i kriget, han lämnar sin dotter på en privatskola för flickor. Där behandlas hon till en början väl av den högfärdiga föreståndarinnan, men då flickans far rapporteras död i kriget blir situationen en helt annan för den lilla prinsessan.

Originaltitel The Little Princess
Regissör Walter Lang
Manus Walter Ferris, Ethel Hill, Frances Hodgson Burnett
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Shirley Temple, Anita Louise, Richard Greene, Ian Hunter, Cesar Romero

yrkeschaufföre
2020-04-04
Jag har sett den förut men kom inte ihåg så mycket av det, okej film där Shirley är behållningen.
2016-10-22
Det här är en klassiker och en film man bör ha sett. Shirley Temple är en av tidernas bästa barnskådespelare och det här anser jag vara hennes bästa film. Trots allt allvar så lyckas filmen faktiskt bli ganska söt och gullig.
Astrojacob
2010-08-20
Sockersöt o gullig med en ljuvlig Shirley givetvis. Intrigen o boken lyfter hela dramat som dock tappat lyskraft sedan 1939. Stark Trea i alla fall, mest för lilla Temple.
yrkeschaufföre
2010-07-03
Väldigt enkel handling men den biter sig fast ändå. Shirley Temple är väldigt gullig åxå kul att se den "riktiga" jokern i en tidig roll.
kennert
2010-06-27
Sockersött.
Ihsahn
2008-10-01
Ibland blir det lite väl sockersöt, men jag tycker att filmen oftast håller sig på rätt sida av gränsen. Shirley Temple gör en hyfsad insats, även om det ibland känns som om hon anstränger sig mer för att vara söt än för att agera bra. Drömscenen där hon är prinsessa är en pärla!
cineasten89
2007-03-04
Jättecharmig film, Temple var bäst som barnskådis.
Ocean
2007-02-16
Söt film, finns en nyare som är bättre. Men denna är också väldigt bra.
WederLight
2006-07-12
Balanserar på 3a/4a strecket. Underhållnigsvärdet är det som drar ner betyget för mig. Men detta är och kommer förbli en utav klassikerna i filmhistorien. Men en Shirley Temple som sätter standarn för alla barnskådisar. En film man ska ha sett.
Litafe
2006-01-27