2.3

Lille Buddha

Lama Norbu reser till Seattle för att söka efter reinkarnationen av hans forne mästare Lama Dorje. Där finner han en tänkbar kandidat i form av sonen till en amerikansk arkitekt. Men sökandet för Norbu med sällskap fortsätter vidare till Kathmandu och Indien, där ytterligare två unga kandidater hittas. Resan tar sitt slut i Bhutan, där de tre kandidaterna får genomgå flera test, vilka skall kunna säkerställa vem som är den sanna reinkarnationen. Resan i nutid, blandas upp med historien om den spirituella resa som Siddharta genomgick för att bli Buddha.

Originaltitel Little Buddha
Regissör Bernardo Bertolucci
Manus Rudy Wurlitzer, Mark Peploe, Bernardo Bertolucci
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Keanu Reeves, Bridget Fonda, Chris Isaak, Ying Ruocheng, Alex Wiesendanger, Jo Champa, Rudraprasad Sengupta, Rajeshwari Sachdev

lottes
2012-08-02
Förmodligen vackert filmad men min kopia hade en usel bildkvalitet, speciellt i avsnitten med filter. Synd, för jag skulle gärna satt en fyra för den konstnärliga ambitionen men i det här skicket blir det en trea. Oförglömlig film dock...
Jonatanh
2012-03-18
Äntligen slut. Efter att ha somnat vid första visningen tog det mig ytterligare fyra försök att se färdigt den sista plågsamt långsamma timmen av filmen utan att somna. Värsta sömnpillret på länge. Uselt skådespeleri, tråkig story och alldeles för lång. Keanu gör som vanligt en FANTASTISK insats som en surrealistisk Buddha men hade det inte varit för honom och hans många uttryck/frisyrer hade det blivit en etta i betyg. Bitvis snygg men oerhört menlös och amerikansk.
rabadab
2011-06-21
"Storslagen visuell bildkonst!" stod det på omslaget att Svd hade sagt om filmen. Kanske, för en blind person som aldrig ens hört talas om foto. Det som skulle bli en trevlig filmkväll med familjen förvandlades snabbt till en ångestladdad resa genom hemska skådespelarinsatser, hemskt foto, hemskt upplägg och en ointressant story. Det finns hundra filmer som behandlar ämnet bättre. UNDVIK!
Karina
2009-06-06
Usch, vet inteom handlingen hade funkat om skådespelarna var bättre, filmningen och replikerna.. Seriöst var det bara jag som störde mej på alla blåa eller oranga filter som de använde non stop. nej tack!
Coen
2009-05-13
Skrattretande dålig film. Jisses vad Keanu Reeves är mesig
ladyvengeance
2009-04-26
Jag förstår inte hur den här filmen kan vara giltig i något annat sammanhang än som pausunderhållning på religionslektionen. Vilket den var när jag såg den.
Pontflopp
2008-08-20
gillar man buddhismen gillar man filmen och dess idéer..
AirikrStrife
2008-08-11
jag tycker att jag fattar buddhismen rätt bra tycker jag och är intresserad av den, men den här filmen har ju så jävla dålig handling
japan89
2008-02-27
sämst fast lite informativ
Nocturnalraven
2008-01-12
Fin film som har hjärtat i Buddhismen. Kan förstå att vissa har svårt att förstå den, om man inte förstår buddhismens grundidé.